Egyesületünk elnöke idén bekapcsolódott egy az 1915-ben az osztrák-magyar császári és királyi haditengerészet egységei által elsüllyesztett montengerói királyi jacht, a RUMIJA történetét feldolgozó nemzetközi projektbe. Dr. Balogh Tamás - aki az általa korábban intenzíven kutatott általános nemzetközi és magyar hajózástörténeti tématerületek (azokon belül is kiemelkedően az osztrák-magyar haditengerészetet érintő témakörök) közül az utóbbi években elsősorban az óceánjárók történetéhez kapcsolódó kutatásairól ismert - az alábbiakban ennek a projektnek a keretében végzett munkája eredményeit osztja meg az érdeklődőkkel.
1. ábra: A kutatás eredményeit összefoglaló könyv borítója.
"Nem óceánjáró, de....
.... egy jacht. A RUMIJA - ex-ZAZA (1905-1915) - többek között óceánjárókat is építő William Beardmore (1856-1936) jachtja, aztán II Abdul Hamid (1842-1918) török szultáné, aki csak azért vette meg, hogy tovább ajándékozhassa I. Nikita (1841-1921) montenegrói királynak ajándékba.
Ahogyan azt a tevékenységemet figyelemmel kísérők megszokhatták, az óceánjárók enciklopédiájának készítése mellett rendszeresen támogatom munkámmal különböző hajóroncsok feltárását, értelmező bemutatását is. Így történt ez a Monarchia hajóroncsai, a Jütlandi tengeri csata hajóroncsainak esetében, az HMS HAWKE cirkáló maradványainál és most, 2025-ben éppen 110. éve elsüllyesztett RUMIJA jachtnál is, amelyet az osztrák-magyar császári és királyi haditengerészet küldött a tengerfenékre az első világháborúban.
Princz Ágoston, az Alma Matters Production Kreatív Producere 2025. márciusában fordult hozzám azzal a megkereséssel, hogy a Montenegróban bejegyzett Era creatıve GROUP DOO. munkatársai, a török Ahmet Küçükkayalı rendező és a szerb Selma Babajic producer keresnek magyar szakértőt a hajó történetét érintő osztrák-magyar vonatkozások megfelelő reprezentációjához a török Umay Production fővállalkozásában Deniz Umay Şahin producer és Umay Kök rendező együttműködésében a RUMIJA roncsairól készülő dokumentumfilmhez, amely a hajó történetének török kutatója, a Törökországban és Montenegróban élő Bengiz Özdereli munkáját is bemutatja.
Ez a megkeresés vezetett el a jacht terveinek rekonstrukciójához, mivel a dokumentumfilm alkotói szerették volna felhasználni a filmjükben a hajó 3D digitális modelljét is, ahhoz azonban, hogy a modellt fel lehessen építeni, el kellett készíteni a hajó terveinek megbízható – hiteles – rekonstrukcióját. Tekintve, hogy az eredeti tervek nem maradtak fenn (vagy, ha mégis, akkor egyelőre lappanganak), a rekonstrukciót a skót hajógyárak tervanyagából kiválasztott hasonló gyártmányok analógiáinak felhasználásával, valamint a roncsok és a fennmaradt eredeti fotók alapos elemzése alapján végeztem el.
Annak érdekében pedig, hogy a lehető legnagyobb mértékben támogathassam a film alkotóinak a munkáját, elkészítettem a hajó történetét bemutató könyvet. A történeti kutatás eredményeit idén egy történettudományi konferencián is megoszthattam az érdeklődőkkel Budapesten. A jelen poszthoz tartozó képek pedig a ma a nyomdából frissen kikerült kötet néhány oldalát és a rekonstruált terveket mutatják be az érdeklődőknek."

2. ábra: A borító.

3. ábra: A tartalomjegyzék.





4.-8. ábra: A belív egyes - ízelítőként bemutatott - oldalpárjai.


9.-10. ábra: A rekonstruált oldal- és felülnézet (fent), valamint hosszmetszet és általános elrendezés (lent).
Nagyszerű, ha tetszik a cikk és a benne megosztott képek. Ha érdeklik a szerző munkái, az Encyclopedia of Ocean Liners Fb-oldalán találhat további információkat a szerzőről és munkásságáról.
A képek megosztása esetén, a bejegyzésben mindig tüntesse fel az alkotó nevét. Köszönöm!


Utolsó kommentek