Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adriatic (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (7) amatőr hajóépítők közössége (3) antal gábor (3) Aquitania (2) augusztus 20 (5) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (3) balaton csavargőzös (2) balogh (4) balogh tamás (75) balogh tamas (33) bánsági andor (12) bechler józsef (3) Belgenland (2) bicskei jános (17) big four (3) Boat Show (4) britannic (2) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) búvárrégészet (33) Caligula (2) carpathia (7) Celtic (2) cerberus (2) Címkék (2) Clive Palmer (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (5) Dénesi Ildikó (7) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) domel vilmos (2) Donegal (2) dr. (2) dr lengyel árpád (14) dunaflottilla (3) Duna Express (2) duna tengerjáró (6) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (18) ELTE BTK (4) Elveszett óceánjárók titkai (8) emléktábla (2) Encyclopedia of ocean liners (24) English (22) Erebus (4) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (5) Euróra Csoport (2) évfordulók (9) ex kassa (4) Farkas Judit (7) farkas vince (3) fiume (6) Folyamőrség (3) Franklin-expedíció (4) galaxis kalauz (2) Gályarabok (2) gigantic (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (14) gyászhír (7) györgy ákos (3) habsburg (2) hadihajózás (25) hadikikötő (2) haditengerészet (12) haditengerészetünk (4) haditengerészetünk emlékei (7) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (36) hajodesign (3) hajógyártás (3) hajógyártó (3) hajómodell (9) hajómodellek (5) hajómodellezés (8) hajómodellező tagozat (71) hajósnép (21) hajózás (2) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti múzeum zebegény (2) hajózástörténeti tagozat (162) Hajózó rómaiak (6) hírlevél (5) hmhe (2) HMS HAWKE (3) HMT JUSTICIA (6) hm him (3) hocza istván (11) honvédelmi minisztérium (2) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (8) huvos ferenc (3) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (3) Izolde Johannsen (6) juhász jenő (2) Justicia (6) Jütland (2) karácsony (11) képgaléria (4) kiállítás (87) klaszter (4) klub rádió (4) komárom (3) konczol peter (7) konferencia (24) könyvajánló (14) Kossuth gőzhajó (6) Kossuth múzeumhajó (6) koszorúzás (3) közgyűlés (2) közlekedési múzeum (4) krámli mihály (6) kuk kriegsmarine (4) kutatáshoz modellépítéshez (2) lajta (81) lajtamonitor hu (35) lajta monitor múzeumhajó (64) lajta ujjászületés (36) légiposta (2) leitha (72) leitha emlékév (12) lengyel árpád (12) limes (6) löveg (2) Lusitania (8) Magyar haditengerészek emléknapja (2) Magyar hajózás (14) magyar limes szövetség (3) makett (4) Malin Head (3) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Folyamőr Ezred (5) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (11) miksa (2) modell (4) monitor (60) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (7) Múzeumhajók (3) Múzeumi barangoló (6) múzeumok éjszakája (5) nagymodellek replikák (2) nagy negyes (2) National Geographic (3) national geographic (5) National Geographic Magazin (5) nautica (7) naviga (13) naviga versenynaptár (3) navis lusoria (2) Nederland (2) Némethy Georgina (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Oceanic (2) Óceánjárók (30) Óceánjárók enciklopédiája (24) Ocean liners (23) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) Pálvölgyi József (10) pannonia (4) Pék György (2) pelles márton (3) Peter Meersman (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) rene b andersen (2) ripa pannonica (4) RMS Lusitania (2) RMS Titanic (5) rms titanic magyar kutatócsoport (22) római hajózás (5) roncskutatás (36) Rosguill (2) sajtófigyelő (13) SALT Hungary (3) savoya park (2) Secret of the Lost Liners (8) sir john franklin (5) sms kaiser franz josef (3) sms szent istván (3) sms zenta (2) spanyol gallion (2) Statendam (14) Streiter torpedóromboló (2) STS MAGYAR (2) susányi oszkár (5) Széchenyi gőzhajó (2) szent istván csatahajó (7) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (26) tengeralattjáró (2) tengerészeti stratégia (3) tengerészeti világnap (2) tengeri régészet (10) Terror (4) tímár ágnes (3) tit (74) TIT (72) titanic (26) TITANIC 2 (2) TITANIC II (2) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (233) tit hmhe (200) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (9) tuska lajos (2) újpest (2) underwater cultural heritage (4) valentinyi gyula (5) veperdi andrás (5) verseny (2) videó (12) víz alatti kulturális örökség (36) wreck diving (6) Yumi Watanabe (2) zebegényi hajózási múzeum (14) Zenta cirkáló (2) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (6) zsonda márk (2) Címkefelhő

A SZŐKE TISZA kiemelési kísérlete

2012.03.15. 09:09 Doki

„Emeld ki a SZŐKE TISZÁt!” – Utánérzés a filmvászonról („Raise the TITANIC!” - 1980).

Reméljük, nem marad tudományos fantasztikum!

Hihetetlen! Sehol semmi friss hír!!! Vagy a részletek nem tartoznak a nyilvánosságra? Szerintem sok magamfajta laikust érdekelne, mi történik most. Valahol egy "Szőke Tisza Percről-percre " rovat elindulhatna.

Szerintem, a hír az, hogy nincs hír! A fiúk a bányában dolgoznak […] Azért gondolom haladnak a dolgok a maguk módján.

Ez nem egy olyan meló, hogy percről-percre változzon a helyzet.

(http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011160)

Nos: Azt reméltük, hogy eddigi közléseink, ha nem is szó szerint, de megfelelnek a „percről-percre” történő tájékoztatás iránti igénynek (legalábbis abban az értelemben, hogy rendszeresen hiteles képet adnak a hajó állapotáról és sorsának várható változásáról). Valóban komolyan gondoljuk – amint azt többször kifejeztük a honlapunkon is –, hogy számít a nyilvánosság ereje (a hajó számára az elmúlt 12 évben is fontos lett volna)! Nem engedhetjük meg tehát, hogy a hajó iránti figyelem lankadjon. A részletek megismerése iránti igény tehát alapos. Ennek megfelelően az alábbiakban közreadjuk a mentésről eddig megismerhető részleteket.

Ezzel együtt arra kérjük a tisztelt érdeklődőket, hogy ne veszítsék el a türelmüket! Főleg, ha azok, akik nap, mint nap Szegeden küzdenek a hajóért, szintén nem lankadnak! Annak ellenére sem, hogy egyáltalán nem irigylésre méltó a helyzetük. Mégis minden nap újra megpróbálják! Csak azokra számíthatnak, akik vagy a helyszínen velük együtt tevőlegesen részt vesznek a munkában, vagy eszközökkel, egyéb szükséges holmival igyekeznek háttértámogatást biztosítani a számukra. Ezt a támogatást ma a mentésben részt vevő legtöbb önkéntes számára a családja biztosítja. Ne feledjük: ezek az elszánt emberek a nemzeti ünnepen is munkával ünnepelnek majd!

Kétségtelen: konkrét felkérésekkel egyelőre nem szólítottuk meg a nyilvánosságot. Az ok egyszerű: a mentés közvetlen és intenzív feladatai egyelőre nem teszik szükségessé, a hajó tulajdonviszonyai pedig nem is teszik lehetővé ezt. A mentés munkája (amint az talán az alábbiakból is kiderül), nem hasonlítható egy futóversenyhez, ahol az a győztes, aki előbb ér a célba (még akkor sem, ha valahol ez is „versenyfutás” a várható vízszintemelkedésre tekintettel leginkább az idővel). Hiszen itt csak az számít: sikerül-e újra úszóképessé tenni a hajót. A hajón lévők mindenesetre ezért dolgoznak.

Szurkoljanak nekik, hogy sikerüljön! A továbbiakban a mentés napjait mutatjuk be.

 

 

Első nap, 2012.03.12.

 

2012. március 10-én szombaton a Tiszayacht Kft. munkatársai összetörték a kikötő vizét borító 5-10 cm vastag jégtakarót, majd átrendezték az öbölben álló hajókat, bárkákat, uszályokat, hogy a mentéshez szükséges járművek jobban megközelíthessék a SZŐKE TISZA roncsát.

Az elképzelések szerint a hajó mellett elsüllyesztett és ebben az állapotban hozzá kötött, majd szivattyúzással újra felemelt bárkának kellene felemelnie az ugyancsak szivattyúzással könnyebbé tett (ideális esetben teljesen víztelenített) hajót. Ám az elképzelés megvalósítását egyelőre akadályozza a SZŐKE TISZA közelében felborult tápéi komp, amely épp’ útban van. A roncsemelő tagként alkalmazott bárka nem fért oda tőle a hajóhoz (csak kb. a lapátkerékdob vonaláig tudott a hajó mellé állni).

A tagot tehát egyelőre nem lehet a hajóhoz kötni és elsüllyeszteni. Ezt egyelőre a hajóban lévő víz sem teszi lehetővé. A bárkával - mint emelőtaggal - történő roncskiemelés támogatására ugyanis a kellő számú és köbtartalmú helyiség vízmentesítése lenne szükséges a hajóban! Ez azonban egyelőre nem sikerült. A hajó felúsztatására tett első kísérlet nem járt sikerrel.

A mentésben résztvevők a következőket tapasztalták (köztük Czakó László debreceni búvár, akivel 2003 óta együtt kutatjuk az Adrián elsüllyedt osztrák-magyar hadihajók roncsait, s aki most egyéb programjait félretéve az első szóra eleget tett kérésünknek és jött segíteni):

1)    A búvárok – bár nem vizsgálták át szisztematikusan az egész hajótestet – elmondták, hogy a hajó oldalfalán nincs látható sérülés vagy lék. Ezért, ha van ilyen, akkor azt a hajófenéken kell keresni.

2)    A korábbi feltételezések szerint a vízbe merült hajóorr két oldalán a nyitott ablakok miatt tört be a víz, ám amikor a búvárok ma gumiperemmel ellátott – vízmenetesen záródó – fedőtáblákkal lezárták az ablakokat, kiderült, hogy nem egyszerűen nyitva vannak, de egyenesen hiányoznak! Nem csoda hát, hogy az elmerülő orr-rész süllyedését az ablakokon bezúduló víz is siettette. A búvárok munkájának eredményeként az összes víz alatt lévő ablakot sikerült lezárni. Csupán néhány olyan ablakra nem került fedő, amelyek a vízszint felett vannak, ezért szükség esetén csónakból is könnyen elérhetők.

3)    A géptér és a kazánház egybe van nyitva (a köztük lévő ajtó nincs lezárva), ezért a két helyiség egyfajta közlekedőedény. Hiába próbálták a legnagyobb - 3000 L/sec. teljesítményű - szivattyút bevetni, meg sem mozdult a vízszint odabenn. Ami azért furcsa, mert 15-20 cm-es apadás volt a Tiszán, tehát a dőlésoldal felőli oldalajtó küszöbén most éppen nem bukik át a víz. A folyamatos elárasztásnak tehát máshol (valószínűleg egyelőre a víz alatt) van a forrása.

4)    A lánckamrában működő 1 db szivattyú ugyanakkor pillanatok alatt szárazra szívta a helyiséget, a szomszédos matróz-szállást azonban már két szivattyú is csak jó egész napos szivattyúzás után tudta vízmentesíteni. Ám ahogy a szivattyúk leálltak 20 perc alatt újra megtelt a helyiség a tömítetlen válaszfalakon keresztül bejutó vízzel.

5)    A víztartályokat is megpróbálták kiszivattyúzni, de a 3-ból csak egyet sikerült és a szivattyúk leállítása után itt is ugyanazt tapasztalták.

6)    A gyors újra elárasztásnak több oka is lehet:

a)    Süllyedéskor megsérülhetett - tört vagy lékesedett – a hajótest, s a nyíláson át történik a bőséges utánpótlás

b)    Elfagyhatott a fenékszelep és a többi vízkivételi hely (pl.: kondenzátor-szivattyú, stb.) körüli "jégszekrény", így egy ott bekövetkező törés, szelep- vagy tömítőgyűrű-sérülés, stb. esetén az is folyamatos vízbetörés forrása lehet.

c)    A fedélzet sincs jó állapotban, az orrban – ahol a vízszint alá merül – a jobb oldali előfedélzet olyan, mint a szita (vigyázni kell, hogy hova lép az ember, ha nem akar beszakadni). Itt szintén folyamatos a víz utánpótlása (az egyik jobb oldali elülső tartály szivattyúzása után, a motorok leállítását követően a víz jól hallható csobogással felülről tört be újra a helyiségbe).

Amennyiben a következő 3-4 napban nem sikerül eredményt elérni, számolni kell azzal, hogy megérkezik az áradás, s a mostani apadást erőteljes vízszintemelkedés váltja fel.

A vízmentesítés azonban addig esélytelen, amíg nem sikerül legalább egy/néhány helyiséget úgy kiszivattyúzni, hogy utána nem tér vissza oda a víz. Ameddig ez be nem következik, addig a lékesedés(eke)t sem lehet kezdeni keresni és lezárni.

 

Második nap, 2012.03.13.

 

Az előző napi sikertelenség nem szegte kedvét a lelkes önkénteseknek. A helyszínen lévő civil önkéntesek részvételével tovább folytatódtak a SZŐKE TISZA víztelenítésére irányuló erőfeszítések. A hajó azonban kitartónak bizonyult, egyelőre maradt, ahol van: az öböl fenekén.

Nehéz dolguk van a mentést végzőknek. Pedig az üzembe állított szivattyúk együttes teljesítményét is fokozták: ez immár 5 000 liter/perc. Egyes helyiségeket – például a lánckamrát - a szivattyúkkal könnyen vízmentesítettek, más helyiségeket -–mint pl. a matrózszállást -–csak egész napos munka árán.

Egy-egy helyiség víztelenítése után hozzáfognak a következőhöz, de a már vízmentes térben tovább üzemeltetnek egy szivattyút a biztonság kedvéért. Az egyszerre dolgozó szivattyúk a helyiség állapotától (a külső határoló- és a szomszédos helyiségektől elválasztó válaszfalak állapotától – tömítetlenségétől – függően) gyorsan vagy lassabban ürülnek ki.

Valami azonban mindig szivárog: A helyiségek vízmentességét csak az ott hagyott szivattyúval sikerül fenntartani. Amint a szivattyút leállítják, a szárazra szívott helyiség 20-25 perc alatt újra megtelik.

A géptérben csak a gőzgép hajtókarjai emelkednek ki a vízből, a hengerek a víz alatt vannak. A kazánházban csak a kazán felső részébe beépített füstcsöveket látni: a tűztérben víz van. A hajótest látható részeit szemügyre véve nagyon nagy a feladat: a legtöbb helyen a festékréteg és az alatta lévő rozsda együtt már vastagabb, mint ami a fémből még maradt! (Az egyszerűen csak egymásra kent festékrétegek, mintha a hajó évgyűrűi lennének: megszámlálva őket kiderül mennyi időt töltött a hajó Szegeden).

A helyzet ismeretében extrém teljesítményű szivattyúkra (illetve minél több szivattyúra) van szükség, hogy legalább néhány órára szárazon lehessen tartani egy-egy helyiséget (csak, amíg újabb helyiséget sikerül megszabadítani a víztől).

Ennek érdekében Dr. Balogh Tamás kapcsolatba lépett az Alsó Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatósággal és a segítségüket kérte, hiszen ott többféle szivattyú is rendelkezésre áll: a 2 colos tömlővel felszerelt kisebb (TOMOS, vagy LOMBARDI típusú) záporszivattyúk teljesítménye 10 liter/másodperc (600 liter/perc), a nagy átemelő-szivattyúké viszont 300 liter/másodperc.

Egyetlen ilyen szivattyúval 18 000 liter vizet lehet eltávolítani a hajó belsejéből egyetlen perc alatt! A mozgatása és a „táplálása” azonban ugyancsak nehéz feladat: a „mamut-szivattyú” 6-8 liter gázolajat „eszik” óránként és csak daruval lehet mozgatni. Az egyszerű flexibilis tömlővel ellátott kisebb társaihoz képest pedig 300 colos acél szívó-nyomó csővel csatlakozik. A szívómagassága 4-5 méter.

Ezt tehát sokkal nehezebb az igényekhez képest gyorsan áthelyezni egyik helyiségből a másikba, főleg, hogy az egész szerkezet (a súlya miatt) csak daruval mozgatható. Ennek ellenére talán megoldást jelenthet a problémára, amely fokozódhat, ha megérkezik a hétvégére, legkésőbb a jövő hét elejére várt „magasvíz”.

A tárgyalások másnap folytatódnak a vízügy szakembereivel arról, hogy hogyan – milyen feltételekkel – lehetne igénybe venni, és aztán üzembe helyezni a nagy teljesítményű szivattyúkat. Ha ez nem sikerülne, a kisebb méretű és teljesítményű szivattyúk is hasznosak lehetnek: hiszen minél több van belőlük, annál jobb! Egyszer csak sikerül, hiszen sikerülnie kell! A helyszínen erejüket megfeszítve dolgozók mindenesetre mindent megtesznek ezért!

 

Harmadik nap, 2012.03.14.

 

Az egyeztetések eredményeként 6 db 1 000 liter/perc kapacitású szivattyú használatát sikerült leegyeztetni. További szivattyúk érkezése várható az ország más részeiből is. Ezzel a szivattyúkapacitás eléri a 13 000 liter/percet. Az összes szivattyú másnap lesz együtt a helyszínen, s akkor sor kerül a következő kísérletre. Azok, akik a mentésért dolgoznak, nem adják fel. Köszönjük!

7 komment

Címkék: gőzhajó szoke tisza

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr914318279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Martin 1916 2012.03.16. 03:27:22

Nem könnyű feladat csak azt nem értem volt rá 12 év,hogy megelözzék ezt a dolgot miért kellett eddig várni miért hiusult meg 2001 es év mentése és hová tüntek azok a pénzek amik a müemlék felújításra lettek voln a fordíthatok valami nem tiszta és valaki sumákol ez ügyben.Szerintem példa értékű dolog,hogy foglalkoznak a hajó sorsával nekem is szív ügyem a hajó és megérdemel egy esélyt az ujjá születésre ennyí szenvedés után .A pénz nagy úr de amiket eltüntettek aból vígan ujjá lehetne építeni a hajót és igen is vannak felelösök és elő kell keresni őket. március 17 délelött 10 órakor Marci11 nevű felhasználó szervez egy találkozot a hajó megmentésével kapcsolatban SZEOL PÁLYA OLDALÁNÁL LEVŐ LÁNGOSOSNÁL VALAKIT HOZ MAGÁVAL AKI NAGYON SOKAT TUD A HAJÓ ÉLETÉRŐL SZERINTEM ÉRDEMES ELMENNI .És nem árt a hajónak sem a z hogy ha minél többen tudják a sorsát.Az a kérdés,hogy oda lehet e menni a hajó közelébe az érdeklödőknek természetesen úgy,hogy egy másod percig sem akadályozzák a mentést,hogy minél több kép készülhessen róla és így lehessen népszerüsíteni a dolgot.Meg kell találni a felelösöket mert rengeteg pénznek nincs meg a heje és annyi minden ment csődbe Szeged városában legalább a hajót kell megmenteni.Köszönet az embereknek a kitartó munkáért nagyon keményen dolgoznak és hála istennek az idő járás is velük van.Van ki alakulóban valami a hajóval kapcsolatosan kezdeti dolog és ha sikerül meg lesznek az igazi felelösök az üggyel kapcsolatosan többet nem írhatok a dologról mert nem szeretnék senkit félre vezetni ezzel kapcsolatban hisz ez történt 12 éven keresztül .A hajó a nem törödés a sumákolás a hazugságok és a pénz hiány áldozata lett egyenlőre ennyi .És nagyon sok sikert kívánok a mentéshez és köszönet az önök által közöl cikekért nagyon tartalmas és az egyszerű ember számára is érthetövé teszi a dolgokat.

Doki 2012.03.16. 07:17:32

@Martin 1916: Örülünk, ha hiteles tájékoztatást adhattunk.

Ami a felelősség kérdését illeti. Nyilván van véleményünk a dologról, de számunkra ez most teljesen érdektelen. Jelenleg a hajót kell megmenteni, s ebben semmilyen módon nem segit a felelősség tisztázása. (Az most legfeljebb "csak" hasonló kulturális örökségi értékeink védelme szempontjából lehet releváns.)

Ami a hajóbejárást illeti: A hajóra lépni fokozottan balesetveszélyes! Ez egy műszaki mentés alatt álló megrongálódott közlekedési eszköz! A megfelelő óvatosság hiánya nagyon súlyos következményekkel járhat. A hajó iránti közérdeklődés messzemenő nagyrabecsülése és tiszteletben tartása mellett ezúton is szépen - de határozottan - kérek mindenkit, hogy a jelenlétükkel ne veszélyeztessék a munkát, és ne sodorják veszélybe a saját testi épségüket vagy a mentést végzőket!

A hajóról jelenleg kizárólag a tulajdonost a felszámolási eljárásban képviselő felszámolóbiztos jogosult rendelkezni, beleértve a hajóra történő feljutás engedélyezését is. Az öböl területére való belépés engedélyezése tekintetében pedig a Tiszayacht Kft. jogosult ugyanerre. A hajón a mentést végzőket tehát nem célszerű ezekkel a kérdésekkel megkeresni.

Kérem, hogy ne hozzák nehéz helyzetbe a mentést végzőket! Épp elég nehézséget okoz maga a hajó!

Azt már csak kiegészitésként teszem hozzá, hogy a hajóra és a mentésre vonatkozó információk közzétételével kapcsolatos munkánk iránt éppen amiatt kaptuk a legtöbb kifogást, hogy esetleg nem kellően megfontolt lépésekre sarkalljuk a közönséget.

Kérem, magatartásukkal, ne támasszák alá az aggodalmakat!Járjanak el úgy, hogy az a laikus civil részvétel dicséretre - ne pedig kárhozatra méltó - példája legyen!

Ha továbbra is igénylik a pontos és rendszeres tájékoztatást, kérem, ne igazolják, hogy az azzal kapcsolatos aggodalmak alaposak voltak! Hiszen aligha folytathatnák a nyilvánosság tájékoztatását, ha ez a tájékoztatás bármilyen nem kivánt következményre vezetne...

Az egyetlen, jelenleg általunk kivánt következmény a hajó felúsztatása. A deklarált cél az Önök részéről is ez. Ismételten tisztelettel kérem tehát, hogy csak olyasmit, és csak úgy tegyenek, ami ehhez hozzájárulhat, nem pedig akadályozza ezt!

A fentiekre tekintettel tisztelettel javasolom a következőket:

1) A töltés koronája, az öbölt a Tisza folyó fősodrától elválasztó földnyelv és az öböl vége egyaránt gyalogosan könnyen és szabadon megközelithető helyek. Ezek közül bárhonnan megfelelő képek készithetők a hajóról. Amennyiben tehát kizárólag fotózni szeretnének, azt javaslom, hogy innen tegyék (az eddigi nyilvánosan elérhető képek túlnyomó többsége is ezekről a helyekről készült).

2) Amennyiben segitséget kivánnak felajánlani a munkavégzéshez, akkor legelőször is vegyék számba, hogy milyen jellegű segitésget kivánnak nyújtani. Ha arra számitanak, hogy majd a mentést végzők megmondják, hogy mire van szükségük és akkor Önök egymás között helyben megtanácskozzák, hogy ki mihez ért, az nem fog működni. A mentést végzők ugyanis jelenleg rendelkeznek mindazzal, amit elő tudtak teremteni. Szerintem célravezetőbb, tehát, ha készitenek egy listát arról, hogy az Önök közt jelenlévők pontosan mivel tudnak és kivánnak hozzájárulni a munka sikeréhez (azok közül, akik személyes munkavégzéssel kivánnak segiteni, kik és milyen, a hajómentéshez kapcsolódó szakmában járatosak, azok pedig, akik nem akarnak/tudnak személyes munkavégzéssel hozzájárulni a munkához, kik és mit szeretnének felajánlani). Ezt a listát az Önök képviseletében EGYETLEN EMBER adja át a munkavezetőnek (ne pedig az egész csapat egyszerre)!

3) Az eddig tájékoztatás eredményeknént (ha csak azt veszem, ami egyesületünk honlapján megjelent és nem számolom a több tucat egyéb forrást), bőséges információ- és képanyag áll rendelkezésre a közérdeklődés kielégitésére. Kérem, ne adjanak alapot arra, hogy az Önök érdeklődését bárki félreérthesse, vagy félremagyarázhassa (hiszen a hajóval kapcsolatos jelenlegi információs dömpingben sokaknak talán nem lesz világos, hogy miért és milyen további információkra lehet szükség még)!

Martin 1916 2012.03.16. 16:52:46

Természetesen nem akarjuk zavarni a mentési munkálatokat eszünk ágában sincs felmenni a hajóra tudjuk,hogy baleset veszélyes és nem akarunk senkit hátráltatni a munkálatokban így is nehéz dolguk van.Természetesen egyet értek ,hogy a hajó felúsztatása az elsődleges cél .Egy kérésem azért lenne ha meglehetne oldani.Nem tudom mennyien leszünk remélem sokan. Szeretnénk egy kis információt kapni a munka menetéről.Jó szándékkal megyünk oda hiszen egy a célunk,hogy megmeneküljön a Szőke Tisza és én egyenlőre így tudok segíteni,hogy megkapja a nyilvánosságot és minél több ember értesüljön a sorsáról.Hátha jön valaki és megtudja finanszirozni a mentést.Üdvözlettel és tisztelettel Martin 1916.

Martin 1916 2012.03.17. 01:32:49

Egy kérdés lehetséges-e,hogy a kibetonozott rész takar el valamit ahol a víz utat talál magának.De kár volt kibetonozni így végül is nagyon meg nehezítették a dolgokat még nehezebb a mentés.Nem egyszerű a dolog.Érdekelnének a friss hírek és ön milyen esélyt lát javul-e vagy rosszabbodik a helyzet.Egy kicsit félő,hogy jön most már az áradás tudom,hogy önök is tisztába vannak a helyzettel.Láttam.még a süllyedés előtt ,olyan az egész mint egy szita.Halottam olyan dolgot is.Az volt a probléma.hogy ki húzták oldalra és ahogy csökkent a víz szint annyira megdőlt oldalra,hogy a réseken ömlött be a víz van aki azt mondta,hogy nem a jég nyomta meg és van aki azt,hogy mind két dolog közre játszott.Mivel ön ért a hajhoz szeretném tudni,hogy önnek mi erről a véleménye.És természetesen várjuk a friss híreket.Amiért köszönetemet tudom csak ki fejezni ismételten.

Martin 1916 2012.03.17. 13:06:35

Ezen a találkozáson 2012 január.17 napján 10 órakor a felhívásomra csak egy személy jelent meg.Vitéz Szilágyi Árpád város védő polgár,akivel a hajót a téli kikötőben meg tekintetük.Szilágyi Árpád szerint a hajót könnyű szerrel a merülési szint felé lehetne emelni ha mindkét oldalán megfelelő számú és nagyságú zárt tartállyal vennék körül,és közben a benne levő vizet szivatyúznák,mellyel egy időben a hajó pereme alá kerülnének a tartályok.Ezt szerinte minimális rá fordítással meg lehetne oldani és így a hajó stabilitása biztosítva lenne.Ilyen módszerrel építették meg a szálloda hajót 1milliárdért 2000-ben s azóta a Boszorkány sziget utáni kikötőben rozsdásodik de nem süllyedt el.Ezt a módszert kellene igazán körbe járni a hajó megmentésében jártas szakembereknek,Katasztrófa védelemnek,vagy a Magyar Honvédség híres utászainak.NAGYON ÖRÜLNÉNK HA EHHEZ A JAVASLATHOZ a szakemberek szintén a véleményüket adnák.

Martin 1916 2012.03.21. 00:36:35

Az utolsó szó jogán.Nem értem miért kellett kihúzni a hajót a part szélre hisz ezért süllyedt el mivel csökkent a víz állás és a hajó fenék teljesen leült ezért meg dőlt a jobb oldalára és a vízszint felett levő lyukakon áramlott be a víz és így meg kapta a hajó a kegyelem döfést.Azt,hogy akarva vagy akaratlanul történt ez a nagyon rossz döntés talán senki nem fogja megtudni soha.Igen is vannak felelösök és lesznek is.A birtokomba jutott egy felvétel ami 2012.01.05. napján készült ami alá támassza az én álításaimat.Hogy hiba volt megtenni ezt a döntést.Hiba mint,hogy 2000 nyarán kapott szeged városa 2,4 milliárd forintot a műemlékek megóvására miért nem jutott a hajóra akkor 120 millioból meg lehetett volna menteni.Igen is vannak felelösök csak mindenki hátrál.Most még nem sorolok neveket .Talán nem is fogok mivel nem tart ki senki melettem végül is ki tudja lehet,hogy én is találgatok és hazudozok de lehet,hogy nem.Vannak felelösök és legalább annyi bátorság legyen bennük,hogy annyit dobjanak össze,hogy a hajó biztonságosan ki lehessen sójázni arra a helyre amit 2000-ben azért töltöttek fel,hogy ezt a célt szolgálja.Akkor is éveken keresztül takaroztak azzal az ürügyel,hogy nem érte el a vízszint,a7,50m magaságot így nem tudják kiemelni a hajót.Hol ott eltelt azóta 12 év és ha jól számolom minimum 4 szer lett volna rá alkalom és miért nem mert senkit nem érdekelt.Most meg kapkod mindenki igy mű emlék tisztelt uraim van aki ezt el hiszi.Amai napig is menthető lenne.Még pedig könnyü szerrel,És ezt egy ojan ember állítja aki ismeri a hajót az utolsó csavarig.

Martin 1916 2012.03.21. 01:15:38

És minden tiszteletem az önöké azokról a hírekről amit a hajóról közöltek.És azoknak akik próbálták megmenteni hisz ők és önök mindent megtettek az ügy érdekében.Hogy mi lesz és mi fog történni a továbbiakban nem tudom de úgy vélem van még esély még ha nagyon kevés akkor is.Elnézést elég lett volna a 7m es víszszint is.Azok dobják össze a pénzt akik lenyulták.Egy név Pl Popovics úr aki Tápénak akarta a hajót és minden más embert szeretett volna kizárni.Inen üzenem neki,hogy legalább annyi bátorság legyen benne,hogy tesz valamit ez ügyben.És tartozik egy uri embernek a hajó eredeti terv rajzával azt szolgáltassa vissza az illetékes embernek ő nagyon jól tudja kitől kapta.2000 év nyarán ő volna az első ember akit előszednék ezzel az üggyel kapcsolatban és még sorolhatnám.Ha viszont nem védik meg a hajót a további pusztulástól akkor bíroságra fogom vinni az ügyet és minden fillért be hajtok rajtuk ami a,Szőke Tisza hajót ileti meg,Én nem fenyegetek senkit és nem is zsarolok jó szándékú ember vagyok így kapnak időt,hogy levonuljon az ár hullám és ismét lehessen próbálkozni,viszont ha nem fog semmi történni akkor jövök én és egy két ember egy életre emlékezni fog arra a napra.Viszont látásra uraim megígérem ha kell hallatni fogok magamról és megismerhetnek szenmélyesen is de azt a napot nem fogják elfelejteni.Sajnos egy két embernek el fog menni a renovéja és meg fogja tanulni,hogy a leg jobb út ha nehéz is mindig a becsületes és őszinte út.Fel vagyok készülve a leg rosszabra de végig fogom vinni az ügyet.Arra kérem az önök szerkesztöségét,hogy ezt az utolsó két cikket tegyék nyilvánosságra.Hiszen még mindig egy a cél,hogy megmentsü a Szőke Tisza hajót.
süti beállítások módosítása