Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adriatic (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (7) amatőr hajóépítők közössége (3) antal gábor (3) Aquitania (2) augusztus 20 (5) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (3) balaton csavargőzös (2) balogh (4) balogh tamas (33) balogh tamás (75) bánsági andor (12) bechler józsef (3) Belgenland (2) bicskei jános (15) big four (3) Boat Show (4) britannic (2) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) búvárrégészet (33) Caligula (2) carpathia (7) Celtic (2) cerberus (2) Címkék (2) Clive Palmer (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (5) Dénesi Ildikó (7) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) domel vilmos (2) Donegal (2) dr. (2) dr lengyel árpád (14) dunaflottilla (3) Duna Express (2) duna tengerjáró (6) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (18) ELTE BTK (4) Elveszett óceánjárók titkai (8) emléktábla (2) Encyclopedia of ocean liners (24) English (22) Erebus (4) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (5) Euróra Csoport (2) évfordulók (9) ex kassa (4) Farkas Judit (7) farkas vince (3) fiume (6) Folyamőrség (3) Franklin-expedíció (4) galaxis kalauz (2) Gályarabok (2) gigantic (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (14) gyászhír (7) györgy ákos (3) habsburg (2) hadihajózás (25) hadikikötő (2) haditengerészet (12) haditengerészetünk (4) haditengerészetünk emlékei (7) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (36) hajodesign (3) hajógyártás (3) hajógyártó (3) hajómodell (9) hajómodellek (5) hajómodellezés (8) hajómodellező tagozat (69) hajósnép (21) hajózás (2) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti múzeum zebegény (2) hajózástörténeti tagozat (162) Hajózó rómaiak (6) hírlevél (5) hmhe (2) HMS HAWKE (3) HMT JUSTICIA (6) hm him (3) hocza istván (11) honvédelmi minisztérium (2) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (8) huvos ferenc (3) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (3) Izolde Johannsen (6) juhász jenő (2) Justicia (6) Jütland (2) karácsony (11) képgaléria (4) kiállítás (87) klaszter (4) klub rádió (4) komárom (3) konczol peter (7) konferencia (24) könyvajánló (14) Kossuth gőzhajó (6) Kossuth múzeumhajó (6) koszorúzás (3) közgyűlés (2) közlekedési múzeum (4) krámli mihály (6) kuk kriegsmarine (4) kutatáshoz modellépítéshez (2) lajta (81) lajtamonitor hu (35) lajta monitor múzeumhajó (64) lajta ujjászületés (36) légiposta (2) leitha (72) leitha emlékév (12) lengyel árpád (12) limes (6) löveg (2) Lusitania (8) Magyar haditengerészek emléknapja (2) Magyar hajózás (14) magyar limes szövetség (3) makett (4) Malin Head (3) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Folyamőr Ezred (5) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (11) miksa (2) modell (4) monitor (60) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (7) Múzeumhajók (3) Múzeumi barangoló (6) múzeumok éjszakája (5) nagymodellek replikák (2) nagy negyes (2) national geographic (5) National Geographic (3) National Geographic Magazin (5) nautica (7) naviga (11) naviga versenynaptár (3) navis lusoria (2) Nederland (2) Némethy Georgina (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Oceanic (2) Óceánjárók (30) Óceánjárók enciklopédiája (24) Ocean liners (23) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) Pálvölgyi József (10) pannonia (4) Pék György (2) pelles márton (3) Peter Meersman (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) rene b andersen (2) ripa pannonica (4) RMS Lusitania (2) RMS Titanic (5) rms titanic magyar kutatócsoport (22) római hajózás (5) roncskutatás (36) Rosguill (2) sajtófigyelő (13) SALT Hungary (3) savoya park (2) Secret of the Lost Liners (8) sir john franklin (5) sms kaiser franz josef (3) sms szent istván (3) sms zenta (2) spanyol gallion (2) Statendam (14) Streiter torpedóromboló (2) STS MAGYAR (2) susányi oszkár (5) Széchenyi gőzhajó (2) szent istván csatahajó (7) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (26) tengeralattjáró (2) tengerészeti stratégia (3) tengerészeti világnap (2) tengeri régészet (10) Terror (4) tímár ágnes (3) tit (74) TIT (72) titanic (26) TITANIC 2 (2) TITANIC II (2) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (231) tit hmhe (198) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (9) tuska lajos (2) újpest (2) underwater cultural heritage (4) valentinyi gyula (5) veperdi andrás (5) verseny (2) videó (12) víz alatti kulturális örökség (36) wreck diving (6) Yumi Watanabe (2) zebegényi hajózási múzeum (14) Zenta cirkáló (2) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (6) zsonda márk (2) Címkefelhő

Tengeralattjáróinkról írt a hazai sajtó

2011.03.05. 11:25 Doki

Veperdi András tagtársunk - aki Egyesületünk jogelőd szervei közül korábban a Cs. és Kir. Haditengerészet Egyesületnek volt a tagja - közlései nyomán a Magyar Nemzet 2011. március 4-i, pénteki számában jelent meg Nagy Áron "Elfelejtett magyar tengeralattjárók" című cikke abból az alkalomból, hogy éppen száz esztendeje állt szolgálatba az Osztrák-Magyar Haditengerészet U1 jelű Lake-típusú tengeralattjárója.

Bár a szerző az U1 jelölésből tévesen azt a következtetést vonja le, hogy az 1-es számmal jelölt hajó volt a Monarchia elsőként szolgálatba állított tengeralattjárója, valójában nem ez a helyzet.

Az igaz, hogy a Lake-tipusú U1 és U2 volt az elsőnek megrendelt két osztrák-magyar tengeralattjáró. A felépítésükről szóló szerződést 1906. július 5-én írták alá, az építést 1907. július 2-án (U1) és 1909. július 18-án (U2) kezdték meg Polában, a haditengerészet saját központi hajógyárában, az Arzenálban. A hajók szolgálatba helyezésére azonban csak hosszú idő után, 1911. április 15-én (U1) és június 22-én (U2) került sor (a polai Arzenál ugyanis még sohasem gyártott tengeralattjárót, vagyis nem volt megfelelő gyakorlata, az építés ezért lassabban haladt).

Ausztria-Magyarország tengerészeti vezetése ezalatt az idő alatt máshol is rendelt tengeralattjárókat (kísérleti jelleggel, hogy a különböző konstrukciók sikerességét tesztelje): 1909. augusztus 29-én és szeptember 12-én szolgálatba is állították a németországi Kielben vízrebocsátott U3 és az U4 jelű partvédő tengeralattjárókat, 1910. április 1-én és július 1-én pedig az U5 és az U6 jelű tengeralattjárókat a magyarországi Fiumében (ma: Rijeka, Horvátország), ahol későbbiekben megalakult a Magyar Tengeralattjáróépitő Rt. (Ungarische Unterseebootsbau AG), amely a háború végéig működött. A flotta első tengeralattjárója tehát nem 1911-ben, hanem már 1909-ben szolgálatba állt.

Sebaj! Azért a téma népszerűsítéséért így is hálásak lehetünk! Köszönjük!

A magyar gyártmányú tengeralattjárók közül az első világháború alatt több igazi "ász" lett: Az U5 süllyesztette el a francia LEON GAMBETTA páncélos cirkálót, az U27 pedig egymaga 34 hajót süllyesztett el, többet súlyosan megrongált (pl.: a japán SAKAKI rombolót), 1 hajót pedig elzsákmányolt, s ezzel a háború legeredményesebb osztrák-magyar tengeralattjárója lett. A személyzet tagjai között sok magyar teljesített szolgálatot a legénység és a tisztikar soraiban egyaránt.

Tervezett idei programjaink során megemlékezünk közülük csicseri Csicsery László sorhajóhadnagyról (az U21 parancsnokáról), aki az 1919-es monitorlázadásban vesztette életét a LAJTA monitor fedélzetén a paksi ágyúcsatában 1919. június 26-án. Holttestét - a nemzetek és háborús ellentétek feletti tengerész bajtársiasság szép példájaként - angol tengerésztisztek temették el Baján (akik az antant képviseletében akkor megszállva tartották a várost) a saját költségükre állított (!) síremlék alá. A LAJTA Emlékév rendezvényei keretében ennek - az azóta eltűnt - síremléknek a másolatát (terveit készítette: Dr. Balogh Tamás) szeretnénk felállítani a városban 2011. május 24-én a brit követség és a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatokért és Hadisírgondozásért felelős irodája segítségével.

Akit Ausztria-Magyarország tengeralattjáróinak története bővebben érdekel, honlapunkról tájékozódhat tagtársaink írásaiból:

Dr. Balogh Tamás: "Haditengerészetünk emlékei" c. kötetéből (36. o.), amely elérhető Egyesületünk honlapján a Kiállításaink menüpontból.

Bánsági Andor: "Magányos farkasok" c. digitális gyűjteményéből, amely megvásárolható webáruházunkban.

Veperdi András: "Haditengerészeti Közlemények" c. folyóiratunkban megjelent írásaiból, amelynek évfolyamai elérhetők honlapunk menüsorából.

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: monitor tengeralattjárók lajta kuk kriegsmarine leitha lajta monitor múzeumhajó

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr542712235

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kerényi Grácia - VIZEK 2011.03.05. 21:01:59

VIGYÉL ÁT, RÉVÉSZEMKezdetben voltak a vizek.És Isten lelke lebegett felettük.Szabadíts meg, Uram, mert a vizek lelkemig hatolnak.H2O. A képlet egyszerű.Két hidrogén egy oxigénre.Az oxigén az élet.A hidrogén – halál.Belőle kétszerannyi kell.K...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása