Az érdeklődők 2012. október 3-7. között az Újpesti Kulturális Központ káposztásmegyeri Karinthy Frigyes Művelődési Házában (1048 Budapest, Lóverseny tér 6.) naponta 09:00-17:00 óra között tekinthetik meg egyesületünk "Az úszó fatörzstől az atomjégtörőig" c. egyetemes hajózástörténetei tárlatát. A kiállítás a 2009-ben, a Múzeumok Éjszakáján bemutatott egyetemes hajózástörténeti kiállítás néhány új tablóval és hajómodellel bővített, továbbfejlesztett változata. A kiállítást rendezte Dr. Balogh Tamás, a berendezésben közreműködött Bicskei János, Hocza István, Fazekas Károly és Valentinyi Gyula. Modelleket biztosítottak egyesületünk tagjai: Barcsy Károly, Bechler József, Hocza István, Juhász Jenő, Kecskeméti József, Röder Sándor, Susányi Oszkár, Tuska Lajos, a Zebegényi Hajózási Múzeum (Farkas Judith), Valentinyi Gyula, Varga János, valamint a MH 1, Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred Csapatmúzeuma. Jóvoltukból mintegy száz modell és hozzájuk tartozó - a típust, a kort (és ahol releváns, a magyar vonatkozásokat is) bemutató - Dr. Balogh Tamás készítette 26 nagyméretű, színes tabló mutatja be a hajózás egyetemes történetét. Jó szórakozást, tartalmas kiállítás-látogatást kívánunk minden kedves Érdeklődőnek! A kiállítás helyszíne tömegközlekedéssel elérhető az M3-as metró Újpest-Központ megállójától a 14-es villamossal (Káposztásmegyer felé az Óceánárok utcáig).
A hajózás története Káposztásmegyeren
2012.10.02. 08:46 Doki
Szólj hozzá!
Címkék: modell kiállítás makett tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület Káposztásmegyer
Bontják a SZŐKE TISZA gőzöst!
2012.10.01. 23:40 Doki
Forrás: Illés Tibor, szegedpanorama.hu
Akadnak a világon olyan szerencsés hajók, amelyek elkerülik a szomorú hajósorsot és nem süllyednek el, nem bontják le, hanem szépen megőrzik őket. Akad példa arra is, hogy a bontás küszöbén álló hajó szépsége hatja meg az embereket (az 1875-ben épült angol TORRENS klipper bontását 1910-ben például kerek-perec megtagadták a genovai hajóbontó munkásai, akiket annyira elbűvölt a hajó - amelyet azért egy másik bontóbrigád végül csak lebontott).
Bár Magyarországon is sok történelmi hajót sikerült szépen megőrizni az utókornak (pl.: a neszmélyi Hajóskanzen hajóit, vagy a BALATON-t és a JÓKAI-t a Balatonon, a LAJTA monitort pedig a Dunán, stb.), a SZŐKE TISZA számára mégis eljött a vég: a felépítmény fa alkatrészeinek eltávolításával szeptember 26-án megkezdődött a hajó lebontása. A munkások már eltávolították az első osztályú dohányzó és az alatta lévő fedélzet oldalfalát. A kibontott ablakkeretek és a korhadt faszerkezet nagy részét már el is szállították. A fém hajótest bontása később kezdődik meg. A bontás várhatóan egy, legfeljebb két hónapot vesz igénybe. A hajó utolsó tulajdonosa igyekszik még az újabb áradás előtt pontot tenni a hajó történetének utolsó fejezetére...
Az alábbi linken Illés Tibor panorámafotós bontási felvételeit láthatják olvasóink a 'Szeged.ma' honlapján: http://szeged.ma/2012/10/folyik-a-szoke-tisza-hajo-bontasa-a-tapei-kikotoben-fotok.html
Az utolsó bejelentkezésünk (július 7.) óta eltelt idő történéseit az alábbiakban foglaljuk össze:
2012. július 6.: A kultúráért is felelős miniszter jelezte, hogy a SZŐKE TISZA kapcsán nem támogatja az állam szerepvállalását (a döntés csak augusztus 18-án került nyilvánosságra, amikor a Délmagyarország c. szegedi napilap megírta). Nincs információnk arról, hogy az állam milyen szempontokat, kimutatásokat, árajánlatokat, költségvetést, stb. mérlegelt és milyen alternatívákat vizsgált a döntésnél.
2012. augusztus 17.: A KÖH - a szakvélemény adására kirendelt Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakvéleménye és a Kulturális Javak Döntőbizottsága állásfoglalása alapján - a hajó egészének védelembe vételét elutasította, s csupán egyes műtárgyak részleges védelembe vételéről döntött (a fellebbezési határidő 15 nap volt, a döntésről szeptember 24-én szereztünk tudomást). Nincs információnk arról, hogy a szemrevételezésből levont következtetéseken túl milyen tényeket (mérési adatokat, költségvetést, stb.) vettek figyelembe a döntésnél és, hogy a helyszíni szemléken, valamint a döntés előkészítésében és meghozatalában részt vett-e olyan személy, aki a hajóépítésben, -gyártásban és -javításban kellő anyag-, technológia- és típusismerettel, illetve megfelelő referenciákkal és megelőző releváns gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik.
2012. szeptember 26.: Megkezdődött a Felszámolóbiztos által az új tulajdonos birtokába adott hajó bontása. Nincs információnk arról (bár a KÖH végzésének indoklása kitér erre, a tulajdonos jóvoltából pedig máris számtalan fotó készülhetett a bontás folyamatáról), hogy sor kerülhet-e a menthetetlen alkatrészek teljes körű dokumentálása, olyan részletességgel, ami biztosíthatja, hogy a megsemmisülő részek szükség esetén újraalkothatók legyenek (a hajó acélszerkezeti fő összeállítási terve már korábban megsemmisült).
A jövőre nézve nagy kérdés, hogy mi lesz a KÖH által védelembe vett tárgyak további sorsa (a végzés teljes terjedelmében olvasható az alábbi honlapon: http://szegedpanorama.blogspot.hu/2012/10/egy-hajo-halala-mi-marad-meg-a-szoke.html), s, hogy a hajó szellemét és eleganciáját sikerülhet-e a tervbe vett rekonstrukció - egy korhű új hajó építése és ahhoz a védett tárgyak felhasználása - révén feltámasztani. Ma ez még mind a bizonytalan jövő része, az eredeti SZŐKE TISZA viszont immár bizonyosan a múlté.
Szegeden a Széchenyi téri Deák Ferenc szobor talapzatán áll a 'Haza Bölcse' örökérvényű intelme: "Amit erő és hatalom elvesz, azt idő és kedvező szerencse visszahozhatja, de miről a nemzet, félve a szenvedésektől, önmaga lemondott, annak visszaszerzése mindig nehéz és kétséges". Lehet, hogy a SZŐKE TISZA sorsa már régen megpecsételődött és az elaggott gőzösnek tényleg nem lehetett más sorsa, csak a bontás (ez már soha nem fog kiderülni). Az viszont, hogy végleg és maradéktalanul lemondunk-e róla, a replika felépítésére készített tervek valóra váltására irányuló kezdeményezések eredményei ismeretében majd csak ezután derül ki...
Utolsó kommentek