A Titanic 100 éve történt katasztrófájára emlékezve tartja 28. születésnapját a Zebegényi Hajózástörténeti Múzeum – Farkas Vince Hajózási Gyűjtemény. Ebből az alkalomból a múzeumban kerül bemutatásra a TITANIC túlélőinek mentésében résztvevő CARPATHIA gőzös magyar hajóorvosa, Dr. Lengyel Árpád hagyatéka és az azt feldolgozó „A TITANIC és CAPRATHIA - emlékezés egy magyar orvosra” c. időszaki kiállítás, amely szeptember 12-ig látogatható. A kiállítást a magyar orvos unokája, Völgyi Péterné dr. Reich Márta és a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület rendezte. A kiállítás 2012. július 13. – szeptember 12. között látogatható naponta 09:00-től 18:00 óráig (hétvégeken is) a Zebegényi Hajózástörténeti Múzeumban (2627 Zebegény Szőnyi utca 9.).
Ezúton köszöntjük tagszervezetünket, a Zebegényi Hajózási Múzeumot 28. születésnapja alkalmából a "TITANIC és CARPATHIA - emlékezés egy magyar orvosra" c., először 2008-ban Pilismaróton (dr. Lengyel Árpád szülőhelyén), az "Országjáró Hajózástörténeti Kiállítások" c. programsorozatunk keretében bemutatott vándor-kiállításunknak a zebegényi feltételekhez megfelelően átdolgozott kamara-változatával és az erre az alkalomra készített emléklappal (fent) és a múzeumnak tervezett logóval (lent). Mindkettőt tervezte: dr. Balogh Tamás.
Farkas Vince hajóskapitány 1984. július 12-én Zebegényben (saját házában) nyitotta meg az ország legelső hajózási magánmúzeumát, amelyet a hajózás történetét bemutató saját készítésű hajómodellekkel és – több évtizedes gyűjtőmunkával a világ különböző kontinenseiről beszerzett – hajózási eszközökkel, a vitorlások korát idéző hajóorr-díszeket ábrázoló egyedi fafaragásokkal, valamint a távoli népek kultúráját és a messzi tájak faunáját bemutató tárgyakkal rendezett be.
A hajózás története:
Hajómodellek: A múzeumban az úszó fatörzstől, az első tutajok és csónakok kialakulásán, a XIX. századi gyorsvitorlásokon át a modern óceánjárókig és hadihajókig a hajózás csaknem teljes története látható. Farkas Vince mintegy ötven hajómodellt készített, a történelem előtti egyszerű vízi járművektől, a középkori hajókon át egy óriási fregattig, amit napi tíz–tizenkét óra munkával negyven hónapig készített, s amely a kiállítás országos védettséget élvező darabja. Ám a gyűjtemény részét képezik még a különböző felajánlások révén a múzeumba került és Sárhidai Gyula által felújított XX. századi polgári és hadihajók, s az aprólékos munkával papírból készült hajómodellek is.
Hajózási eszközök: A hajómodellek mellett számos eredeti hajózási felszerelés – navigációs eszközök, műszerek, térképek, iratok, lobogók, mentőfelszerelések – őrzik a tenger- és folyamhajózás emlékeit, a múzeum udvari kiállító területén pedig a nagyobb darabok: horgonyok, gépek és egyéb felszerelések sorakoznak. A tárgyak között egy második világháborús német tengeralattjáró iránytűje, vagy a „Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója” nevű egykori SZOT-üdülőhajó névtáblája és számos további, valóban muzeális darab is felfedezhető.
Gallion-figurák: Farkas Vince fafaragó és kézműves jártasságát dicsérik a történelmi vitorlások romantikus világát felidéző hajóorr-díszek ún. gallion-figurák, amelyek a legapróbb részletekig híven tükrözik az egykori vitorlások orrszobrainak eredeti kialakítását. Magyarországon ilyen jellegű gyűjtemény máshol nem létezik.
Távoli kultúrák tárgyai:
A távoli világrészekre és az ott élő hajósnépek kultúrájára emlékezve Farkas Vince sok indián totemoszlopot és egyéb faragványt készített nyugdíjas éveiben. Ma ezek is segítenek abban, hogy a különböző népek kultúrájába is bepillanthassanak a látogatók. A saját készítésű faragványok mellett azonban számos eredeti maszk, fegyver és egyéb használati tárgy is látható a gyűjteményben, melynek talán legegyedibb darabja egy az indonéz szigetvilágból származó törzsi varázslóbot, amelyet – miután használatának titkaiba beavatták – megérintve bárki megtapasztalhatja, hogy hogyan működik a természeti népek hiedelemvilága…
Messzi tájak faunája:
A Múzeum anyagában – egy-egy jellemző példa erejéig – a tengerek és a tengeren túli vidékek állatvilága is megelevenedik. A preparált halak, és szárazföldi állatok – az igényes modellek és az egzotikus tárgyak kísérőiként – a kiállítás egyedi hangulatát fokozzák. Együttesük tehát nem tekinthető egy természettudományi múzeum alaposságával összeállított gyűjteménynek, de nem is ez a feladatuk. Csupán egy vén tengeri medve csodálatos útjának bizonyítékai, amelyekhez hasonló tárgyak egykor gyakran előfordultak a kalandos életű hajósok otthonában.
A múzeumalapító több évtizedes gyűjtőmunkája eredményeként jelenleg ez az ország legnagyobb hajózási magángyűjteménye. A tárgyak nagy része 1987 óta nemzeti kincsként országos védettség alatt áll. Sokrétűsége és a különböző korosztályok igényeihez igazodó tárlatvezetés miatt a zebegényi Hajózástörténeti Múzeum a gyermekek körében is nagy népszerűségnek örvend. A folyamatosan gyarapodó folyam- és tengerhajózási emlékeknek immár csak egy része mutatható be az eredeti kiállítóhelyen. Az új, jóval nagyobb és korszerűbb kiállító tér (lent) megvalósítását Farkas Judith, a kapitány lánya – a múzeum jelenlegi vezetője – tűzte ki célul, akinek tevékenységét az általa adományozott kitűntetéssel 2011-ben a Honvédelmi Miniszter is elismerte (fent).
A múzeumot 2007 óta a TIT – Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület (az 1911-ben alapított Magyar Adria Egyesület utód-szervezete, a legrégebbi alapítású ma is működő és a legtöbb hazai szakírót tömörítő magyar hajózástörténeti ismeretterjesztő szervezet) is támogatja, amely több ízben szervezett a gyűjtemény egyes darabjait országszerte bemutató vándorkiállításokat. Ennek köszönhetően a kiállítás egyes részei láthatók voltak Budapesten a Múzeumok Éjszakája, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, vagy éppen Dunakeszi római kikötőerőd időszaki kiállításain. „A TITANIC és CAPRATHIA - emlékezés egy magyar orvosra” c. időszaki kiállítás zebegényi bemutatójára az Egyesület Országjáró Hajózástörténeti Kiállítások c. programja keretében kerül sor.
Telefon: +36-06-27-373-305
E-mail: hajozasimuzeum@gmail.com
Utolsó kommentek