Megjelent a BBC History népszerű képes történelmi folyóirat 7. -2011. októberi - száma. A Magyarországon újdonságnak számitó magazin előző, szempemberi számában beszámolt a második világháború egyik leghoszabb és talán legádázabb tengeri küzdelméről, az 'atlanti csatáról'. Az eseményekben részt vevő magyar hajók és legénységük azonban sajnálatos módon ezúttal is kimaradtak a beszámolókból (pedig annak idején - amint az a témát behatóan tanulmányozó tagtársunk, Horváth József kapitány úr kutatásaiból kiderült - a KELET, a CSIKÓS, a CSÁRDA, s még számos magyar hajó és még több magyar tengerész vett részt azokban).
A BBC History egy most induló periodika hazánkban, amellyel a szerkesztőség - missziós nyilatkozata szerint - "a világ egyik leginkább jegyzett történelmi magazinját bocsátja a magyar olvasók rendelkezésére", s vallja, hogy "az érdekes oltárán soha nem fog áldozni a szakmai megalapozottságból", egyúttal "hiánypótló, hiteles és meghökkentő" kiván lenni. Elnökünk ezért vette a bátorságot és levélben kérte a szerkesztőséget arra, hogy az általános érdeklődésre számot tartó történelmi leirás mellett a valóban hiánypótló hazai vonatkozásokat is bemutathassa.
Dr. Balogh Tamás 2003-ban ismerkedett meg Papp Gábor főszerkesztővel, amikor még a NATIONAL GEOGRAPHIC Magyarország indulása körül segédkezett, s elnökünk számos hajózástörténeti irását közölte. Most sem keltett csalódást: az 'olvasói levelek' rovatban (ahol általában 1-1 hasáb áll az olvasók rendelkezésére) egy teljes oldalpárt (8 hasábot) szentelt a KELET gőzös és Potzner Frigyes kapitány kivételes teljesitményének. A Németországgal szövetséges, de a háborúban akkor még semleges Magyarország egyik tengeri hajóját német tengeralattjáró süllyesztette el, a német tengerzárövezeten kivül, úgy, hogy a hajó egyedül és üresen haladt (hadiszállitásnak tehát még a gyanúja sem merülhetett fel), s annak ellenére, hogy a korábban elsüllyesztett hajók számos kimentett túlélője volt a fedélzetén. Miért és hogyan került sor erre az incidensre? Megtudhatják a BBC History 2011 októberi számából.
A KELET gőzös és a személyzet történetét (amely 4 nyitott csónakban és 2 mentőtutajban több, mint egy hétig hánykolódott a tengeren) Horváth József kutatásai alapján Dr. Balogh Tamás foglalta össze.
Utolsó kommentek