Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (5) amatőr hajóépítők közössége (3) antal gábor (3) augusztus 20 (2) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (3) balaton csavargőzös (2) balogh (4) balogh tamas (32) balogh tamás (66) bánsági andor (12) bechler józsef (3) Belgenland (2) bicskei jános (15) big four (2) Boat Show (4) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) búvárrégészet (28) Caligula (2) carpathia (7) Celtic (2) cerberus (2) Címkék (2) Clive Palmer (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (5) Dénesi Ildikó (7) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) Donegal (2) dr. (2) dr lengyel árpád (13) dunaflottilla (2) Duna Express (2) duna tengerjáró (6) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (18) ELTE BTK (2) Elveszett óceánjárók titkai (7) emléktábla (2) Encyclopedia of ocean liners (20) English (20) Erebus (4) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (5) Euróra Csoport (2) ex kassa (4) Farkas Judit (5) farkas vince (2) fiume (3) Folyamőrség (3) Franklin-expedíció (4) galaxis kalauz (2) Gályarabok (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (14) gyászhír (5) györgy ákos (3) habsburg (2) hadihajózás (3) hadikikötő (2) haditengerészet (10) haditengerészetünk (3) haditengerészetünk emlékei (6) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (33) hajodesign (3) hajógyártás (3) hajógyártó (3) hajómodell (7) hajómodellek (5) hajómodellezés (6) hajómodellező tagozat (60) hajósnép (21) hajózás (2) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti tagozat (138) Hajózó rómaiak (6) hírlevél (5) hmhe (2) HMT JUSTICIA (5) hm him (3) hocza istván (10) honvédelmi minisztérium (2) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (8) huvos ferenc (3) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (3) Izolde Johannsen (6) juhász jenő (2) Justicia (5) karácsony (11) képgaléria (4) kiállítás (85) klaszter (4) klub rádió (2) komárom (3) konczol peter (7) konferencia (20) Kossuth gőzhajó (6) Kossuth múzeumhajó (6) koszorúzás (3) közgyűlés (2) közlekedési múzeum (4) krámli mihály (6) kuk kriegsmarine (4) lajta (81) lajtamonitor hu (34) lajta monitor múzeumhajó (63) lajta ujjászületés (36) leitha (72) leitha emlékév (12) lengyel árpád (11) limes (6) löveg (2) Lusitania (8) magyar limes szövetség (3) makett (4) Malin Head (3) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Folyamőr Ezred (2) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (10) miksa (2) modell (4) monitor (60) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (2) múzeumok éjszakája (5) national geographic (5) National Geographic (3) National Geographic Magazin (5) nautica (7) naviga (11) naviga versenynaptár (3) navis lusoria (2) Nederland (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Oceanic (2) Óceánjárók (25) Óceánjárók enciklopédiája (20) Ocean liners (19) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) Pálvölgyi József (9) pannonia (4) Pék György (2) pelles márton (3) Peter Meersman (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) rene b andersen (2) ripa pannonica (4) RMS Lusitania (2) RMS Titanic (5) rms titanic magyar kutatócsoport (20) római hajózás (5) roncskutatás (31) Rosguill (2) sajtófigyelő (13) SALT Hungary (3) savoya park (2) Secret of the Lost Liners (7) sir john franklin (5) sms kaiser franz josef (3) sms szent istván (3) sms zenta (2) Statendam (13) Streiter torpedóromboló (2) STS MAGYAR (2) susányi oszkár (5) Széchenyi gőzhajó (2) szent istván csatahajó (7) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (25) tengeralattjáró (2) tengerészeti stratégia (3) tengerészeti világnap (2) tengeri régészet (9) Terror (4) tímár ágnes (2) TIT (51) tit (68) titanic (25) TITANIC 2 (2) TITANIC II (2) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (199) tit hmhe (169) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (8) tuska lajos (2) újpest (2) underwater cultural heritage (3) valentinyi gyula (4) veperdi andrás (5) verseny (2) videó (12) víz alatti kulturális örökség (31) wreck diving (5) zebegényi hajózási múzeum (12) Zenta cirkáló (2) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (6) zsonda márk (2) Címkefelhő

Történelmi névnap

2011.10.12. 15:45 Doki

2011. október 12-e, Miksa napja. A tengerészet iránt rajongók számára itt, Magyarországon fontos nap a mai: az egykori osztrák(-magyar) haditengerészet egyik legnagyobb formátumú vezetője, Ferdinánd Miksa főherceg, Ferenc József császár és király testvéröccse, a későbbi mexikói császár nevenapja.

A főherceg sajnálatosan rövid élettörténete - a flotta fejlesztésében betöltött nélkülözhetetlen szerepe mellett - a XIX. század legnagyobb romantikus történeteinek egyike is, hiszen az uralkodásra született Ferenc Józseftől csak alig valamivel fiatalabb testvér sorsa kezdettől az örök második sorsa volt. Tettvágya és tehetsége azonban nem engedte, hogy ezt a szerepet elégedettséggel fogadja, s végül maga is trónra lépett.

A tehetséges tengerész, a lelkes teremészetbúvár, az éles szemű megfigyelő és jó tollú író azonban rosszul választott. 1859-ben Brazíliába hajózott, ahol unokatestvére, II. Péter császár uralkodott (az ő édeasanyja volt Leopoldine, I. Ferenc osztrák császár és magyar király leánya, Brazíilia első természettudományos feltérképezésének kezdeményezője). Talán ekkor fogant meg benne a Mexikótól Brazíliáig a kontinenst uraló amerikai Habsburg testvér-császárságok ideája, amely 1861-ben kézzelfogható közelségbe került, amikor az adósságai ürügyén Mexikóra támadó III. Napóleon francia császár felajánlotta a koronát...

Miksa korábban Ausztria olasz-ajkú tarományaiban, Lombardiában és Velencében szerzett uralkodói tapasztalatokat, ahol az 1848-49-es forradalmat a bécsi udvar kegyetlenül leverte. A tartományok élére ezután kinevezett Ferdinánd Miksa azonban jelentős liberális reformokkal enyhítette a lakosság terheit, s így képes volt elérni bizonyos szimpátiát, ám Bécs még ezeket is sokallta (leváltásakor az egyesült Olaszország miniszterelnöke, Cavour az írta a naplójába, hogy Ferenc József ezzel az egyetlen és utolsó embert is eltávolította, aki komolyan a tartományok Olaszországgal való újraegyesítésének útjába állhatott volna).

A polgárháború gyötörte Mexikóról azonban hamarosan kiderült, hogy minden értelemben nagyon távol esik Velencétől és Milánótól: Miksa alig három esztendős uralkodása 1867-ben a kivégzésével ért véget. 2012. június 19-én 145 éve. Erre tekintettel jövőre a balsorsú főhercegre emlékezünk, 2017-ben a 150. évfordulón pedig emlékévet rendezünk. Addig is ajánljuk az érdeklődők figyelmébe Dr. Balogh Tamás "A DRACE-tól a TEGETTHOFF-ig, a Monarchia első páncélos hajói" c. könyve "Ferdinánd Miksa, a tengerész" c. fejezetét, amely letölthető erre a linkre kattintva.

Az események korabeli sajtóvisszhangjából ízelítő a "Vasárnapi Újság" alábbi számaiból:

http://epa.oszk.hu/00000/00030/00689/pdf/00689.pdf

http://epa.oszk.hu/00000/00030/00697/pdf/00697.pdf

http://epa.oszk.hu/00000/00030/02408/pdf/02408.pdf

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr523297614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása