Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adriatic (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (7) amatőr hajóépítők közössége (3) antal gábor (3) Aquitania (2) augusztus 20 (5) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (3) balaton csavargőzös (2) balogh (4) balogh tamas (33) balogh tamás (75) bánsági andor (12) bechler józsef (3) Belgenland (2) bicskei jános (15) big four (3) Boat Show (4) britannic (2) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) búvárrégészet (33) Caligula (2) carpathia (7) Celtic (2) cerberus (2) Címkék (2) Clive Palmer (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (5) Dénesi Ildikó (7) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) domel vilmos (2) Donegal (2) dr. (2) dr lengyel árpád (14) dunaflottilla (3) Duna Express (2) duna tengerjáró (6) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (18) ELTE BTK (4) Elveszett óceánjárók titkai (8) emléktábla (2) Encyclopedia of ocean liners (24) English (22) Erebus (4) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (5) Euróra Csoport (2) évfordulók (9) ex kassa (4) Farkas Judit (7) farkas vince (3) fiume (6) Folyamőrség (3) Franklin-expedíció (4) galaxis kalauz (2) Gályarabok (2) gigantic (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (14) gyászhír (7) györgy ákos (3) habsburg (2) hadihajózás (25) hadikikötő (2) haditengerészet (12) haditengerészetünk (4) haditengerészetünk emlékei (7) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (36) hajodesign (3) hajógyártás (3) hajógyártó (3) hajómodell (9) hajómodellek (5) hajómodellezés (8) hajómodellező tagozat (69) hajósnép (21) hajózás (2) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti múzeum zebegény (2) hajózástörténeti tagozat (162) Hajózó rómaiak (6) hírlevél (5) hmhe (2) HMS HAWKE (3) HMT JUSTICIA (6) hm him (3) hocza istván (11) honvédelmi minisztérium (2) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (8) huvos ferenc (3) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (3) Izolde Johannsen (6) juhász jenő (2) Justicia (6) Jütland (2) karácsony (11) képgaléria (4) kiállítás (87) klaszter (4) klub rádió (4) komárom (3) konczol peter (7) konferencia (24) könyvajánló (14) Kossuth gőzhajó (6) Kossuth múzeumhajó (6) koszorúzás (3) közgyűlés (2) közlekedési múzeum (4) krámli mihály (6) kuk kriegsmarine (4) kutatáshoz modellépítéshez (2) lajta (81) lajtamonitor hu (35) lajta monitor múzeumhajó (64) lajta ujjászületés (36) légiposta (2) leitha (72) leitha emlékév (12) lengyel árpád (12) limes (6) löveg (2) Lusitania (8) Magyar haditengerészek emléknapja (2) Magyar hajózás (14) magyar limes szövetség (3) makett (4) Malin Head (3) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Folyamőr Ezred (5) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (11) miksa (2) modell (4) monitor (60) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (7) Múzeumhajók (3) Múzeumi barangoló (6) múzeumok éjszakája (5) nagymodellek replikák (2) nagy negyes (2) national geographic (5) National Geographic (3) National Geographic Magazin (5) nautica (7) naviga (11) naviga versenynaptár (3) navis lusoria (2) Nederland (2) Némethy Georgina (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Oceanic (2) Óceánjárók (30) Óceánjárók enciklopédiája (24) Ocean liners (23) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) Pálvölgyi József (10) pannonia (4) Pék György (2) pelles márton (3) Peter Meersman (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) rene b andersen (2) ripa pannonica (4) RMS Lusitania (2) RMS Titanic (5) rms titanic magyar kutatócsoport (22) római hajózás (5) roncskutatás (36) Rosguill (2) sajtófigyelő (13) SALT Hungary (3) savoya park (2) Secret of the Lost Liners (8) sir john franklin (5) sms kaiser franz josef (3) sms szent istván (3) sms zenta (2) spanyol gallion (2) Statendam (14) Streiter torpedóromboló (2) STS MAGYAR (2) susányi oszkár (5) Széchenyi gőzhajó (2) szent istván csatahajó (7) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (26) tengeralattjáró (2) tengerészeti stratégia (3) tengerészeti világnap (2) tengeri régészet (10) Terror (4) tímár ágnes (3) TIT (72) tit (74) titanic (26) TITANIC 2 (2) TITANIC II (2) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (231) tit hmhe (198) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (9) tuska lajos (2) újpest (2) underwater cultural heritage (4) valentinyi gyula (5) veperdi andrás (5) verseny (2) videó (12) víz alatti kulturális örökség (36) wreck diving (6) Yumi Watanabe (2) zebegényi hajózási múzeum (14) Zenta cirkáló (2) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (6) zsonda márk (2) Címkefelhő

Veszélyben a LAJTA bajai útja!

2011.04.16. 19:56 TIT HMHE

Kérünk mindenkit, aki tud és akar segíteni, hogy támogassa a LAJTA bajai útját!

2010. november 26-án megjelent a Honvédelmi Közlöny 17. száma, s benne a honvédelmi miniszter 97/2010. (XI. 16.) HM utasítása, amely elrendeli a LAJTA Monitor Múzeumhajó 140. éves születésnapjának méltó megünneplését. Az utasításnak eleget téve a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred bevonásával megkezdődött a LAJTA Monitor Múzeumhajó felújításában közreműködő civil szervezetek – a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány, a Cs. és Kir. Dunaflottilla Hagyományőrző Egyesület, valamint a TIT – Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület (a továbbiakban együtt: Szervező Bizottság, SZB) – részvételével a részletes program kidolgozása.

Az eredetileg megállapított programterv azonban több ponton módosult. Az eredetileg tervezett program a következő volt: Bécs (2011.04.15. - 05.01.) - Győr (2011.05.03-07.) - Komárom (2011.05.08-11.) - Szob (2011.05.12-13.) - Budapest (2011.05.14-20.) - Paks (2011.05.22-23.) - Baja (2011.05.24 - 06.01.) - Újvidék (tervezett) - Belgrád (tervezett). Az út egyes helyszínein tudományos konferenciákra, haditengerészeti kiállításokra és hagyományőrző felvonulásokra került volna sor.

Azonban a Kormány központi költségvetést érintő, 250 Mrd Ft zárolására vonatkozó döntése értelmében – mivel a döntés a LAJTA Emlékévben a hajó vontatására jóváhagyott 4 M Ft állami támogatást is érintette – az emlékév programjából Budapest kivételével lényegében minden külföldi és vidéki helyszín törlésre került, illetve csak azok a helyszínek maradtak meg, amelyek az Emlékév támogatására 2011. február 19-én tartott támogató bálon felajánlott adományokból (858.000 Ft) elérhetők.

A magyarországi helyszínek közül azonban kiemelkedik Paks és Baja, ahol az 1919-es vörös terror elleni „monitorlázadás” hősi halottainak síremlékét szeretnénk helyreállítani, amelyet 1920-ban a várost megszállva tartó antant erők brit haditengerész tisztjei – a háborún és nemzeti ideológián átívelő egyetemes tengerész bajtársiasság szép példájaként – saját zsoldjukból állítottak tengerész hősi halált halt magyar bajtársaik emlékére.

Ennek érdekében az azóta elpusztult emlékművet korabeli fotók alapján egyesületünk elnöke újratervezte és felvette a kapcsolatot a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatokért és Hadisír-gondozásért felelős Hivatalával, amely – a költségvetési zárolástól függetlenül (a hadisír-gondozásnak az erről szóló törvény előkészítése folyamatában növekvő nemzeti és nemzetközi jelentőségére tekintettel) – vállalta a síremlék megrendelésének és felállíttatásának költségeit, s az újraavatással összefüggő feladatok elvégzését. Így Baja a LAJTA Emlékév budapesti központi rendezvényei mellett az emlékév legfontosabb vidéki helyszínévé válhat, amelynek fontosságát hangsúlyozandó, Egyesületünk az eseményekkel egy időben Baján mutatja be a „Haditengerészetünk Emlékei” c. időszaki kiállítását.

Az osztrák-magyar Haditengerészetnek és a Dunaflottillának emléket állító 160 m2-es, 55 db 120 x 90 cm-es illusztrált tematikus és kronologikus tablót, 30 db nagyméretű hajómodellt, 30 korabeli festmény-reprodukciót, ritka tárgyakat, egyenruhákat, fegyvereket bemutató tárlat az egész ország jelenlegi legnagyobb ilyen témájú gyűjteménye, amelyet Egyesületünk a Honvédelmi Minisztérium Magyar Örökség Díjas Hadtörténeti Intézet és Múzeuma felkérésére állított össze és mutatott be először még 2009-ben.

A bajai rendezvény tehát mindentől függetlenül megtartásra kerül, éppen csak előfordulhat, hogy a LAJTA Monitor nem lesz jelen rajta. Sajnálatos tény, hogy az emlékév szervezésében közreműködő civil szervezetek által összegyűjtött támogatás a jelenleg Neszmélyen állomásozó Lajta Monitornak csak a Neszmély-Komárom-Szob-Budapest szakaszon történő vontatására elegendő, így a Budapest-Baja-Budapest szakasz vontatási költségeit nem tudjuk viselni. A fentiekre tekintettel azzal a tiszteletteljes kéréssel fordulunk Mindenkihez, aki tud és akar segíteni, hogy támogassa a LAJTA bajai útját!

5 komment

Címkék: monitor lajta leitha lajta monitor múzeumhajó leitha emlékév lajtamonitor hu

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr972831814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rikkudo 2011.04.16. 22:19:13

Mekkora összegről van szó?

Doki 2011.04.17. 20:03:29

A LAJTA Bajára vontatását illetően több kisérlet történt a szükséges források előteremtésére:

1) A HM felé tett eddigi lépések nem hoztak kézzelfogható anyagi támogatást.

2) Két hivatalos árajánlat érkezett: az Alsó Dunavidéki Vízügyi Igazgatóságtól (Budapestről Bajára szállítás: 1 120 000 Ft, Bajáról visszaszállítás: 1 120 000 Ft) és a MASTER Kft-től (Budapestről Bajára szállítás: 900 000 Ft, Bajáról visszaszállítás: 1 080 000 Ft).

3) A Magyar Hajózásért Egyesület ehhez képest mintegy 900 000- 1 000 000 Ft-ért vállalja az oda-vissza vontatást. A bajai árajánlatok nyilvánvalóan azért magasabbak, mert a vontatóhajónak Bajáról Budapestre fel kell jönni a LAJTA-ért, és azután, hogy a bajai ünnepségek végén visszahozta Budapestre, még vissza is kell mennie Bajára. A két „üresben” megtett út költsége növeli az árat. A Magyar Hajózásért Egyesület általi vontatás során azonban nincs ilyen „üresjárat”. Másrészt az egyesület hajója rendelkezik a mellévett alakzatban történő vontatáshoz a megfelelő hatósági engedélyekkel, míg az árajánlatok szerint az összes többi megoldás esetén az engedélyeztetésről a megrendelőnek kellene gondoskodni.

Dzsungelmokus 2011.05.02. 15:06:19

Sziasztok!

Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft.

Cím: H - 6500 Baja, Szentjánosi u. 12.
Tel/Fax.: + 36 79 422-502
E-mail: info@portofbaja.hu
Web: www.portofbaja.hu

Ők nem tudnak segíteni?????

Dzsungelmokus 2011.05.18. 09:28:05

@HuPiedone: Szia! Köszi... én tudok róla.... 1. helyben vagyok, 2. plakát, szóróanyag "átment a kezemen"
De magában a szervezésben nem vehettem részt hiszen ott "hivatalos stáb" lett felállítva! :)
süti beállítások módosítása