Korábbi írásainkban beszámoltunk Olvasóinknak arról (http://hajosnep.blog.hu/2012/06/11/vegleg_budapestre_kerulhet_a_lajta_monitor_muzeumhajo), hogy a kormányzat tervei szerint a LEITHA Monitor Múzeumhajó 2010. évi ünnepélyes újrakeresztelésének helyszínén, az Országgyűlés épülete előtti Duna-szakaszon nyerne méltó és állandó elhelyezést, hasonlóan a világ azon nagyvárosaihoz (pl.: Amszterdam, London, Szentpétervár, Yokosuka, és még hosszan sorolhatnánk), ahol az ország történelmének jelentős időszakából fennmaradt hajók/hadihajók a városkép állandó részét alkotják, s a megemlékezés helyszíneként, egyben turistavonzó látványosságként szolgálnak.
Ennek megfelelően a hajó fogadása érdekében a Kossuth tér átépítésével összefüggésben – a térszín alatt kialakított látogatóközpont rakpartra nyíló bejárata előtt – elkészült a függőleges partfal meghosszabbítása, a kikötőponton kiállítására azonban, a többször kitűzött időpontok (először 2014. február 10, majd március 15.) ellenére, lényegében a mai napig nem került sor. Nem tudjuk, hogy mindez összefüggésben áll-e azzal, hogy a hajó parlament előtti elhelyezésére vonatkozó kormányzati döntés végrehajtását – hivatalosan meg nem erősített információink szerint – egyes ellenérdekelt (szintén a kormányzattal kapcsolatban álló) körök a saját szempontjaikra tekintettel igyekeznek megakadályozni.
Szerintünk mindenesetre a hajó történelmi jelentőségéhez méltó, reprezentatív bemutatására több lehetőség kínálkozik Budapest központjában, mint a Komárom-Esztergom megyei Neszmélyen, ahol eddig láthatták az érdeklődők. Még akkor is, ha kétségtelen, hogy a hadihajónak a civil államélet központját jelentő Országgyűlés épülete helyett a haditengerész fegyvernemnek, s az annak kötelékében szolgált és életüket áldozó honfitársainknak emléket állító cs. és kir. Haditengerészet és magyar hősi halottai emlékműve előtt talán jobb helye lenne (az emlékmű rekonstrukciója egyes sajtóhírek szerint – egy időben – szintén a kormányzat tervei között szerepelt, ám azóta nincs hír róla).
Fent: Ilyen lenne a LEITHA Monitor Múzeumhajó – a cs. és kir. Haditengerészet utolsó fennmaradt és helyreállított hadihajója a haditengerész fegyvernemi emlékmű előtt, annak rekonstrukciója esetén.
Addig is, amíg eldőlhet, hogy a LEITHA végül is kiáll-e, s ha igen, mikor a parlament elé, mindenesetre beszámolunk Olvasóinknak a hajón folyó munkákról, amelyeket a kezelő Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány (ZGKA) rendelt meg, s a tulajdonos magyar állam nevében a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) felügyelt, amely a hajót az első világháború 2014-2018 közötti centenáriumához kapcsolódóan (egyelőre közelebbről meg nem nevezett időben, célra és módon) igénybe kívánja venni.
A munkálatok történelmi hűségére Dr. Margitay-Becht András, a cs. és kir. Dunaflottilla Hagyományőrző Egyesület elnöke, egyesületünk rendes tagja ügyelt, aki egyben a hajón most folyó munkálatokhoz kapcsolódóan, a ZGKA és a HIM kérésére fogalmazta meg a belső tér és a külső megjelenés tökéletesítésére vonatkozó javaslatait.
Ezek szerint:
-
a hajótestben, a legénységi szállás jobb oldalán, az élelmiszer raktár és a Reiling közötti területen helyreállítják az eredeti padlószintet,
-
a jobboldali Reilingben a matrózzsákok és hálózsákok mellett lesz két darab eredeti Werndl-karabély,
-
gazdagodik az élelmiszer raktár tartalma,
-
fokozzák a Bootsmann-fülke és a parancsnoki kabin berendezésének korhűségét (utóbbiban lesz egy tiszti egyenruha és egy "Bosznia" márkájú fajansz mosdó-szett),
-
a kazántérben elhelyezésre kerül egy fűtő figura és egy képernyő, ahol filmszerűen egykori LEITHA képek és az 1919-es monitorlázadásról szóló korabeli filmfelvétel pereg,
-
a géptérben kiépül a gőztartály és a gőzgép közötti (imitált) kapcsolat, a hátsó falra egy csónaklobogó, két vitrinbe pedig monitor-modellek kerülnek, az 1893-94-ben létesült gépalapot fedő emelvény vas fedőlapjaiból pedig két darabot páncélüveg járólapra cserélnek, hogy láthatóvá tegyék az akkor beépített gőzgép alapját,
-
a jobboldali hátsó folyosó látogatók által használt részén polifoam borítás kerül a fedélzeti bordák élére és kapaszkodók az alacsony búvónyílásokon való átkelés megkönnyítésére (egyben a balesetek megelőzése érdekében),
-
az előtérből/tiszti ebédlőből pedig ajtót nyitnak a baloldali hátsó folyosóra és jelzés-szerűen utalnak az egykori tiszti ebédlő helyére,
-
a jobb- és baloldali hátsó folyosó padlózatát végigviszik, így biztosítva a tiszti lakrészek balesetmentes körbejárhatóságát,
-
a GDO, a tüzértiszt, a gépész altiszt és a gépészek kabinját egy térnek hagyva látogathatóvá teszik a GDO ajtaján keresztül, a padlózaton jelölve az egykori térelválasztó falak helyét, a gépész altiszt kabinjában pedig a padlón és a falakon jelölve az egykori berendezések helyét és méretét,
-
az egész hajó új festést kap, jelezve a háborús sérüléseket és az 1914 októberében beépített farlöveg helyét,
-
a lövegtoronyra szegecs-imitáció kerül,
-
a konyhában lesz egy rézkondér, a csikó-tűzhelyet bekötik a kéményébe, a kéményt pedig eredeti méretére meghosszabbítva, felhúzzák a napellenző ponyva fölé.
Az állami tulajdonú hajón mindezen átalakítások finanszírozását és kivitelezését (az ígért, de időközben máshová átcsoportosított költségvetési források elmaradása miatt) a ZGKA és a HIM biztosítja az alábbi munkarészek kivételével:
A munkák közül a lövegtorony oldalát alkotó lemezelés hegesztési varratainak eltávolítását, lecsiszolását, valamint a korhű megjelenést fokozó szegecs-sorok imitációjának elkészítését önkéntes felajánlás alapján egyesületünk titkára, Bicskei János végezte el.
Jelenleg készül az a speciális méretű és szerkezetű kikötő-ponton is, amelyre egyesületünk elnöke, dr. Balogh Tamás, a LEITHA által megidézett kor hangulatát árasztó (a pénztárnak, az információnak, az ajándékboltnak, a büfének és a mosdónak helyet adó) felvételi épületet tervezett.
A pontonra a megrendelő ZGKA szándékai szerint az eső és az erős napsütés ellen impregnált vászontetőt lehet majd kifeszíteni, s a LEITHA történetét futólag bemutató képekkel illusztrált tablókat tekinthetnek meg a hajóra történő bejutásra várakozó érdeklődők (akik – mivel a hajó befogadóképessége korlátozott – a pontonon várakoznak, amíg a hajón tartózkodó látogatócsoport elhagyja a fedélzetet).
A munkába vett hajót és a már elkészült fejlesztéseket bemutató képsort (Dr. Balogh Tamás felvételei) az alábbi linkre kattintva tekinthetik meg Olvasóink:
Utolsó kommentek