Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

  • Hajózási Múzeum Zebegény: Marjai Imre sokat dolgozott Édesapámmal. Az Építsünk hajómodellt című könyvében az Apukám hajói va... (2019.02.15. 23:37) 100 éve született Marjai Imre
  • Hajózási Múzeum Zebegény: Marjai Imre sokat dolgozott Édesapámmal. Az Építsünk hajómodellt című könyvében az Apukám hajói va... (2019.02.15. 23:34) 100 éve született Marjai Imre
  • Doki: Megkaptuk a várt választ a szabadkai kiállítással kapcsolatban: a tablóanyag megfelelően törekszik... (2016.12.31. 00:10) Kiállítás Szabadkán
  • Doki: Elérhetővé váltak a Munk Artúrról szóló szabadkai kiállítás megnyitójáról készült első videók: www... (2016.12.30. 12:53) Kiállítás Szabadkán
  • Doki: Elérhetővé váltak a Munk Artúrról szóló szabadkai kiállítás megnyitójáról készült első videók: www... (2016.12.30. 12:51) Kiállítás Szabadkán
  • Utolsó 20

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (3) antal gábor (2) augusztus 20 (2) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (2) balogh tamás (31) balogh tamas (3) bánsági andor (11) bechler józsef (2) bicskei jános (9) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) Caligula (2) carpathia (4) cerberus (2) Címkék (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (4) Dénesi Ildikó (4) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) dr. (2) dr lengyel árpád (3) dunaflottilla (2) duna tengerjáró (4) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (5) emléktábla (2) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (2) Euróra Csoport (2) ex kassa (4) Farkas Judit (3) farkas vince (2) fiume (3) Gályarabok (2) gomodell2012 (2) gőzgép (6) gőzhajó (12) györgy ákos (2) habsburg (2) hadihajózás (2) hadikikötő (2) haditengerészet (10) haditengerészetünk (3) haditengerészetünk emlékei (6) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (22) hajodesign (2) hajómodell (4) hajómodellek (5) hajómodellezés (3) hajómodellező tagozat (18) hajósnép (21) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti tagozat (54) hírlevél (5) hmhe (2) hm him (3) hocza istván (3) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (7) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) Izolde Johannsen (5) karácsony (2) képgaléria (4) kiállítás (22) klaszter (2) komárom (3) Kossuth gőzhajó (4) Kossuth múzeumhajó (4) koszorúzás (3) közlekedési múzeum (3) krámli mihály (5) kuk kriegsmarine (4) lajta (74) lajtamonitor hu (24) lajta monitor múzeumhajó (53) lajta ujjászületés (36) leitha (71) leitha emlékév (12) lengyel árpád (2) limes (4) löveg (2) magyar limes szövetség (3) makett (4) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (5) miksa (2) modell (4) monitor (57) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (2) múzeumok éjszakája (5) National Geographic (2) national geographic (3) National Geographic Magazin (2) nautica (7) naviga (2) naviga versenynaptár (2) navis lusoria (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) pannonia (4) pelles márton (2) pola (3) ripa pannonica (4) római hajózás (5) roncskutatás (3) sajtófigyelő (13) savoya park (2) sms kaiser franz josef (2) sms szent istván (3) sms zenta (2) szent istván csatahajó (6) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (25) tengeralattjáró (2) tengerészeti világnap (2) TIT (10) tit (46) titanic (5) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (80) tit hmhe (81) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (2) tuska lajos (2) újpest (2) veperdi andrás (5) videó (12) zebegényi hajózási múzeum (8) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (3) zsonda márk (2) Címkefelhő

Világbajnokság Bánkon

2015.06.20. 11:21 Doki

A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület nevében ezúton ajánljuk a Tisztelt Érdeklődők figyelmébe az élethű hajómodellek világbajnokságát, amely 14 ország több mint 300 hajójának részvételével Magyarországon, a Nógrád megyei Bánkon kerül megrendezésre 2015. július 6-14. között.

A versenyzők távirányítású, élethű modellekkel küzdenek az eredményekért egyrészt az építés pontosságát vizsgáló műszaki bizottság előtt, másrészt a bójákkal kijelölt versenypályákon. A világbajnokság több kategóriában zajlik, köztük az elektromos-, gőzgép-meghajtású és élethű vitorlázattal működtetett hajómodellek kategóriájában, de megmérkőznek a valódi hajós eseményeket (pl.: történelmi tengeri csatákat) modellező bemutató csoportok is.

Hazánk 2011 után immár második alkalommal rendezheti meg e különleges sportág világversenyét, ahol az Egyesült Államoktól Németországon és Oroszországon át Kínáig a világ legjobb modellépítői vesznek részt. Mindez a sportág hazai művelői és a versenyzésre alkalmas magyarországi környezet iránti megbecsülés jele. A szervezés feladatát a Magyar Modellező Szövetség, Egyesületünk valamint a Csepeli Weiss Manfréd Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium Modellező Klubja látja el.

A kicsiknek, nagyoknak egyaránt látványos szórakozást biztosító verseny programját idén további rendezvények - a Némethy Georgina festőművész (http://www.blouinartinfo.com/artists/george-nemethy-133084) hajóportréiból nyílt kiállítás és a Blue Moon Együttes fellépése - kísérik. A részletes program megtalálható a rendezvény honlapján: http://www.navigawm2015.hu/

plakat.jpg

A továbbiakban rövid áttekintést adunk a NAVIGA-versenyekkel kapcsolatos főbb tudnivalókról:

A világ hajómodellezői egyetlen világszövetség alá tömörülnek, ez a NAVIGA (http://www.naviga.org/index.php/en/). Legyen az makett hajó, modellhajó rádió távirányítású motorcsónak, vagy vitorlás az itt mind megtalálható, természetesen külön szekciókra szétválasztva. Ezek a szekciók külön-külön rendezik a legnagyobb nemzetközi megmérettetésüket: a világbajnokságot.

Az élethű hajómodellek versenye két részből áll, egy műszaki vizsgából, és egy vezetési gyakorlatból.

A műszaki vizsgán a bizottság ellenőrzi a dokumentációknak megfelelő építést, a festés, kidolgozás minőségét, az alkatrészek részletességet, és ennek alapján 100 pontig terjedően értékeli a hajókat. A műszaki értékelésbe nem számítanak be azok az alkatrészek, amelyeket nem a versenyző épített.

Ezeket az alkatrészeket a műszaki bizottságnak be kell jelentenie, illetve a Modell Felmérőlapon a versenyzőnek szerepeltetnie kell. A vezetési vizsga általában két, ritkábban három időben elhatárolt futamból áll, amelyeken a fenti ábra szerinti pályán, a jelölt módon kell végighaladni, és a kikötődokkba beállni.

A vezetési gyakorlatot a NAVIGA szabályzata szerinti - az NS (Navigation Scale), rádió-távirányítású élethű hajómodellek számára tervezett - bójákkal kitűzött, háromszög alakú pályán bonyolítják le. A háromszög oldalain és szélein 1 m széles kapukat helyeznek el, amelyeken érintés nélkül kell áthaladni a megadott irányban. A starthelyről való indulás után az első kapu akár bal, akár jobb oldalról megközelíthető, azon áthaladva kezdődik az idő mérése.

 versenypalya.jpg

1. kép: a NAVIGA versenypálya

Noha nem sebességi modellezésről van szó, mégis meghatározott, 7 perces időhatáron belül kell teljesíteni a futamot. Az idő túllépése esetén ugyan érvényes pályát teljesít a versenyző, de csak az addig teljesített kapuk pontszámai kerülnek rögzítésre.

Az utolsó kapun áthaladva a pálya közepére kerül a hajómodell, innen az első kapun át, tolatva kell a pályát elhagynia. Utolsó feladatként a starthely előtti jelképes kikötőbe való beállással kell a maximum 7 perces futamot befejezni. A kikötőbe való beállás csak egyszer végezhető el.

A kikötés befejezését az irányítókészülék felemelésével kell a versenyzőnek jeleznie, ezt követően a modell 3 másodpercig nem érintheti a kikötőt. A kikötő szélességét mindig az éppen pályán haladó hajó szélességéhez igazítják, a modell szélessége + 200 mm adja a kikötő méretét.

Magyarországon évente 8-9 versenyt (ún.: bajnoki futamot) rendeznek. Budapest, Székesfehérvár, Szeged a leglátványosabb helyszínek.

verseny.jpg

2. kép: műszaki vizsga, vezetési gyakorlat és a bólyák közötti áthaladás

 

A hajómodellek kategóriái

A Világbajnokságon a NAVIGA F2, F4, F6, F7, DS, és NSS csoportjaiba tartozó hajómodellek fognak versenyezni.

 Az F-NS modellkategória a következő modellcsoportokra és –osztályokra oszlik:

  • Az F2 csoport: Az eredetivel minden részletében megegyezo, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyeket a technikai dokumentációban bizonyított módon előre gyártott alkatrészek felhasználása nélkül építettek.
    • Az F2-A osztály: Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek maximum 900 mm hosszúak.
    • Az F2-B osztály: Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek hossza 900 mm és 1400 mm közé eshet.
    • Az F2-C osztály: Az eredetivel minden részletében megegyező, helyes méretarányú hajómodelleket tartalmaz, amelyek hossza meghaladja az 1400 mm-t.

 

  •  Az F4 csoport olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, valamint olyan modelleket, amelyek egy hajó alaptulajdonságait hordozzák és szemmel láthatóan befejezett állapotban vannak.
    • Az F4-A osztály: Olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, valamint olyan modelleket, amelyek egy hajó alaptulajdonságait hordozzák és már csak a működési vizsgálaton kell átesniük.
    • Az F4-B osztály: Olyan modellhajókat tartalmaz, amelyeket építőkészletbol illetve előregyártott alkatrészekből építettek, és amelyeknek még működési és építési vizsgálaton kell átesniük.
    • Az F4-C osztály: Műanyag fröccsöntött modelleket illetve a kereskedelemben szokásos építokészletekből illetve alkatrészekből összeállított modelleket tartalmaz, amelyeknek még működési és építési vizsgálaton kell átesniük.

 

  • F6/F7 csoport:
    • F6/F7 osztályban vannak az eredetivel megegyező, illetve ahhoz hasonló hajó- és csónakmodellek csapatmanőverekhez (F6 osztály) vagy
    • egyéni manőverekhez (F7 osztály),
    • valamint olyan szerkezetek, amelyek a hajó- és csónaktípussal oksági összefüggésben vannak. Pl. úszódaruk, olajfúró-szigetek, kikötői rakodó-berendezések, szívó- és vödörláncos kotrógépek és hasonlók.

 

  • Ds csoport Az eredetivel megegyező vagy ahhoz hasonló csavar-, oldalkerék vagy farkerék meghajtású gőzhajómodellek. A meghajtásnak kifogástalanul működőképes, egy- vagy többhengeres dugattyús gépnek vagy gőzturbinának kell lennie. Az egyhengeres és expanziós motorok esetén a holtpont leküzdésére megengedett az elektromos indítás-segítő alkalmazása.
    • DS - A (Expert): Az eredetihez hű, helyes méretarányú hajómodellek, amelyek a technikai dokumentáció szerint előre gyártott alkatrészek felhasználása nélkül készültek, és amelyek saját építésű, gőzfejlesztőt is tartalmazó meghajtással vannak felszerelve.
    • DS - B (Standard): Olyan hajómodellek, amelyeket előre gyártott alkatrészekből vagy építőkészletből építettek, és gyári vagy saját készítésű, gőzfejlesztőt is tartalmazó meghajtásuk van.

 

  • F-NSS csoport Az eredetihez hasonló, vagy azzal teljesen megegyező tetszőleges arányú vitorláshajó-másolatok. Az eredetihez való hűséget vizsgálják az építés értékelésekor.
    • F NSS-A osztály: Magas felépítésű vitorlás hajók.
    • F NSS-B osztály: Magas felépítésű vitorlás hajók, luggervitorlázattal.
    • NSSC osztály: Latin vitorlázatú hajók.
    • NSS-D osztály: Több törzsű és különleges meghajtású hajók

 

Szeretettel várjuk Önt is a 2015. évi világbajnokságra!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr717558852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.