Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

  • Hajózási Múzeum Zebegény: Marjai Imre sokat dolgozott Édesapámmal. Az Építsünk hajómodellt című könyvében az Apukám hajói va... (2019.02.15. 23:37) 100 éve született Marjai Imre
  • Hajózási Múzeum Zebegény: Marjai Imre sokat dolgozott Édesapámmal. Az Építsünk hajómodellt című könyvében az Apukám hajói va... (2019.02.15. 23:34) 100 éve született Marjai Imre
  • Doki: Megkaptuk a várt választ a szabadkai kiállítással kapcsolatban: a tablóanyag megfelelően törekszik... (2016.12.31. 00:10) Kiállítás Szabadkán
  • Doki: Elérhetővé váltak a Munk Artúrról szóló szabadkai kiállítás megnyitójáról készült első videók: www... (2016.12.30. 12:53) Kiállítás Szabadkán
  • Doki: Elérhetővé váltak a Munk Artúrról szóló szabadkai kiállítás megnyitójáról készült első videók: www... (2016.12.30. 12:51) Kiállítás Szabadkán
  • Utolsó 20

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (3) antal gábor (2) augusztus 20 (2) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (2) balogh tamas (3) balogh tamás (31) bánsági andor (11) bechler józsef (2) bicskei jános (9) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) Caligula (2) carpathia (4) cerberus (2) Címkék (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (4) Dénesi Ildikó (4) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) dr. (2) dr lengyel árpád (3) dunaflottilla (2) duna tengerjáró (4) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (5) emléktábla (2) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (2) Euróra Csoport (2) ex kassa (4) Farkas Judit (3) farkas vince (2) fiume (3) Gályarabok (2) gomodell2012 (2) gőzgép (6) gőzhajó (12) györgy ákos (2) habsburg (2) hadihajózás (2) hadikikötő (2) haditengerészet (10) haditengerészetünk (3) haditengerészetünk emlékei (6) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (22) hajodesign (2) hajómodell (4) hajómodellek (5) hajómodellezés (3) hajómodellező tagozat (18) hajósnép (21) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti tagozat (54) hírlevél (5) hmhe (2) hm him (3) hocza istván (3) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (7) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) Izolde Johannsen (5) karácsony (2) képgaléria (4) kiállítás (22) klaszter (2) komárom (3) Kossuth gőzhajó (4) Kossuth múzeumhajó (4) koszorúzás (3) közlekedési múzeum (3) krámli mihály (5) kuk kriegsmarine (4) lajta (74) lajtamonitor hu (24) lajta monitor múzeumhajó (53) lajta ujjászületés (36) leitha (71) leitha emlékév (12) lengyel árpád (2) limes (4) löveg (2) magyar limes szövetség (3) makett (4) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (5) miksa (2) modell (4) monitor (57) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (2) múzeumok éjszakája (5) national geographic (3) National Geographic (2) National Geographic Magazin (2) nautica (7) naviga (2) naviga versenynaptár (2) navis lusoria (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) pannonia (4) pelles márton (2) pola (3) ripa pannonica (4) római hajózás (5) roncskutatás (3) sajtófigyelő (13) savoya park (2) sms kaiser franz josef (2) sms szent istván (3) sms zenta (2) szent istván csatahajó (6) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (25) tengeralattjáró (2) tengerészeti világnap (2) tit (46) TIT (10) titanic (5) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (80) tit hmhe (81) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (2) tuska lajos (2) újpest (2) veperdi andrás (5) videó (12) zebegényi hajózási múzeum (8) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (3) zsonda márk (2) Címkefelhő

Újabb hirek a SZŐKE TISZA sorsáról

2012.03.10. 21:57 Doki

2012. március 8-án csütörtökön - a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalban tartott egyeztetésen - a hivatal és a civil szervezetek egyetértettek, hogy az első és legfontosabb teendő a részlegesen elsüllyedt hajó újra úszóképes állapotba hozása ("felúsztatása").

Ezzel egyrészt megelőzhető az öböl fenekére süllyedt orr-rész további szerkezeti károsodása (esetleges deformációja, törése), másrészt nem lenne szerencsés, ha a közeljövőben várható vizszint-emelkedés hatására üledékkel telne meg a hajó elárasztott belső része, azt ugyanis - mennyiségétől függően - adott esetben csak iszapszivattyúval lehetne eltávolitani, ami további jelentős költségeket okozna. Az elmerült hajótestet azonban egyébként sem célszerű hosszú ideig a viz alatt hagyni (például azért, hogy ne okozhasson környezeti károkat, stb.).

Az olyan kérdéseket, mint a hajótest állapota (bontandó vagy felújitható mivolta), ehhez képest a közvetlen veszély elháritását követően lehet és kell megvizsgálni.

2012. március 9-én pénteken a felszámoló és a kikötő képviselőinek bevonásával Szegeden folytatódtak az egyeztetések (amelyeken egyesületünk tagjai nem tudtak megjelenni), immár a mentés technikai részleteiről, amelyekről azonban a résztvevők döntése alapján egyelőre nem történik részletes nyilvános tájékoztatás.

A hétvégén mindenesetre megkezdődtek a mentési munkálatok előkészületei, amelyekről az érdeklődők a "Délmagyarország" c. szegedi napilap és a "Szeged.ma" hirportál internetes oldalán olvashatnak képes beszámolókat az alábbi linkeken:

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek
/egyeztetnek_a_mutarggya_avanzsalo_szoke_tiszarol/2268775/

http://www.delmagyar.hu/tudosito/utat_tortek_a_szoke_tiszahoz_-_galeriaval/2268840/

http://szegedma.hu/hir/szeged/2012/03/elindult-a-roncsmentes-a-szoke-tisza-hajonal-fotok.html

http://szegedma.hu/hir/szeged/2012/03/uszaly-vedi-a-szoke-tiszat-fotok.html

Szeretnénk, ha az, ami a SZŐKE TISZA gőzössel összefüggésben egyesületünk honlapján történik, hasonlóvá válhatna ahhoz a PR-tevékenységhez, amelyet a britek fejtettek ki legendás klipperük (hosszútávú vitorlás áruszállitó gyorshajójuk) a CUTTY SARK megmentése érdekében, amikor az egy 2007. május 21-i tűzvész során csaknek teljesen leégett.

http://www.cuttysark.org.uk/index.cfm

A lakosság széles rétegeit érintő és megmozgató lelkesitő propaganda nyomán akkor adományozók, önkéntes munkát felajánló szervezetek és személyek sokasága csatlakozott a felújitáshoz. A brit hajó honlapján azóta is változatos - és, ami a fő: konkrét - segitségnyújtási módokat ajánlanak a hajóért tenni kivánók számára az online adományozástól a hajókezelők és a tárlatvezetők képzésére irányuló önkéntes munkavégzésig. Cégek vagy magánszemélyek, egyének vagy közösségek - egyre megy: mindenki (szinte személyre szabottan) megtudhatja, hogy mivel járulhat hozzá személyesen és a legoptimálisabb módon a helyreállitáshoz.

A SZŐKE TISZA és a CUTTY SARK - mint megmentésre váró érték - között azonban egyelőre van néhány jelentős különbség:

- Ha a tűzvész pusztitása után a tulajdonosok/kezelők belenyugodtak volna a CUTTY SARK elvesztésébe, a britek döntő többsége alighanem úgy érezte volna, hogy a saját testéből harapnak ki egy darabot. Magyarországon hajó iránt ilyen lelkesedésre még nem volt példa és nem tudjuk, hogy ez a helyzet megváltozik-e (az viszont talán biztató kezdet, hogy ennyi nyilvános megjelenést sem biztositottak még Magyarországon egyetlen hajónak sem, mint mostanában a SZŐKE TISZÁnak).

- A britek - bár a klipper felújitása tetemes költségeket (mintegy 35 millió fontot) igényelt - addig törték a fejüket, amig találtak megoldást a pénz előtetemtésére (pl.: a helyreállitást tervező mérnökirodák ingyen vállalták a munkát, a helyeállitási munkákról filmet készitettek, amelyet országszerte vetitettek, stb.). Magyarországon ilyen kezdeményezésekre egyelőre nem gondolt senki. Kétségtelen: most még, a folyamat elején, más - sürgetőbb - teendőkre kell koncentrálni. Ám rövidesen erre is célszerű lesz figyelmet forditani.

- A CUTTY SARK újjáépitése - és annak szakmai tartalma - iránt egységes volt az elköteleződés: az volt a cél, hogy a leégett hajó olyan legyen, mint a tűz előtt volt. A SZŐKE TISZA jövendő sorsát és az azt meghatározó lehetőségeket azonban egyelőre nem ismerjük pontosan (még azt sem, hogy ki fog dönteni róla). Egyelőre csupán annyi látszik biztosnak, hogy a hajó műszaki állapota (amelynek a pontos felmérésére a felúsztatást követően nyilik lehetőség) és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal előtt folyó védési eljárás eredménye (a védelemnek a hajó egészére vagy csak egyes részeire kiterjedő teljes vagy részleges mivolta) - amelyet a műszaki állapot felmérése is befolyásol - mindenképpen hatást gyakorol majd erre.

- A döntéshozatalt és a résztevékenységek megtervezését, megrendelését és kivitelezését véleménykülönbség, ellentmondó hirek, stb. nem hátráltatták. A SZŐKE TISZA esetében az egységes fellépés most kezd kialakulni. A hajónak azonban - annak ellenére, hogy több szervezet is foglalkozik vele - egyelőre még saját honlapja sincs! Most - amikor a hajó fizikai léte a kérdés - nyilván nem is az a fontos, hogy van-e ilyen honlap. Később azonban mindenképpen szükség lenne egy olyan forrásra, amely a hajóra vonatkozó információk hiteles helye. Ennek hiányában a munka kevésbé lesz hatékony, ám azt sem szabad figyelmen kivül hagyni, hogy a hajó sorsáról döntésre jogosultak számára nem feltétlenül (nem mindig) fontos a nyilvánosság, a nyilvánosság viszont nem feltétlenül (sőt tipikusan nem) jogosult arra, hogy a hajó sorsáról döntsön.

A SZŐKE TISZA sorsát illetően tehát ma még sok mindenben nem lehet állást foglalni. Ehhez az is kell, hogy a SZŐKE TISZA új tulajdonosára találjon (ma "csak" a felszámoló jogosult dönteni róla). A leheteséges tulajdonosok körét azonban a hajót majdan érintő örökségi védelem mértéke is befolyásolja. Hisz' lehetnek olyan szervezetek, amelyeknek az egész hajó védése túl nagy terhet jelentene, ezért inkább nem vállalják a tulajdonba vételét. Teljes védelem esetén ugyanis a hajó alapvető jellemzői, (pl. a méretei, a befogadóképessége, stb.) csak az eredetivel megegyezők lehetnek. Ám ezekkel a paraméterekkel alkalmasint nehezebb a tartós fennmaradását, illetve a fenntartását (a folyamatos karbantartás anyagi fedezetét, stb.) biztositani.

Az érintettek már a most folyó munkálatokat is jórészt önkéntesen és a saját forrásaik terhére végzik. Ezt azonban aligha lehet elvárni a végtelenségig! A mentés legelső lépéseinek a megtétele után ezért egyre nagyobb lesz majd a fenti kérdéseknek (a műszaki állapot pontos és alapos felmérésének, valamint a KÖH ezt is figyelembe vevő teljes vagy részleges védelemre vonatkozó döntésének, illetve a fenntarthatóságot garantáló lehetséges hasznositási módoknak) a jelentősége.

 

Szólj hozzá!

Címkék: gőzhajó szoke tisza

A bejegyzés trackback címe:

https://hajosnep.blog.hu/api/trackback/id/tr14308486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.