Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (3) antal gábor (2) augusztus 20 (2) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (2) balogh tamas (3) balogh tamás (32) bánsági andor (11) bechler józsef (3) bicskei jános (9) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) Caligula (2) carpathia (4) cerberus (2) Címkék (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (4) Dénesi Ildikó (4) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) dr. (2) dr lengyel árpád (3) dunaflottilla (2) duna tengerjáró (4) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (5) emléktábla (2) Erebus (2) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (3) Euróra Csoport (2) ex kassa (4) Farkas Judit (4) farkas vince (2) fiume (3) Gályarabok (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (13) györgy ákos (2) habsburg (2) hadihajózás (2) hadikikötő (2) haditengerészet (10) haditengerészetünk (3) haditengerészetünk emlékei (6) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (22) hajodesign (3) hajómodell (4) hajómodellek (5) hajómodellezés (3) hajómodellező tagozat (18) hajósnép (21) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti tagozat (56) hírlevél (5) hmhe (2) hm him (3) hocza istván (4) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (7) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (2) Izolde Johannsen (5) juhász jenő (2) karácsony (2) képgaléria (4) kiállítás (22) klaszter (3) komárom (3) Kossuth gőzhajó (4) Kossuth múzeumhajó (4) koszorúzás (3) közlekedési múzeum (3) krámli mihály (5) kuk kriegsmarine (4) lajta (75) lajtamonitor hu (25) lajta monitor múzeumhajó (54) lajta ujjászületés (36) leitha (71) leitha emlékév (12) lengyel árpád (2) limes (4) löveg (2) magyar limes szövetség (3) makett (4) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (5) miksa (2) modell (4) monitor (58) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (2) múzeumok éjszakája (5) National Geographic (2) national geographic (3) National Geographic Magazin (2) nautica (7) naviga (2) naviga versenynaptár (2) navis lusoria (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) pannonia (4) pelles márton (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) ripa pannonica (4) római hajózás (5) roncskutatás (3) sajtófigyelő (13) savoya park (2) sir john franklin (2) sms kaiser franz josef (2) sms szent istván (3) sms zenta (2) szent istván csatahajó (6) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (25) tengeralattjáró (2) tengerészeti világnap (2) Terror (2) TIT (12) tit (46) titanic (5) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (83) tit hmhe (83) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (2) tuska lajos (2) újpest (2) valentinyi gyula (2) veperdi andrás (5) videó (12) zebegényi hajózási múzeum (9) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (3) zsonda márk (2) Címkefelhő

Az 'atlanti csata' magyarjai a BBC History-ban

2011.09.30. 17:26 Doki

Megjelent a BBC History népszerű képes történelmi folyóirat 7. -2011. októberi - száma. A Magyarországon újdonságnak számitó magazin előző, szempemberi számában beszámolt a második világháború egyik leghoszabb és talán legádázabb tengeri küzdelméről, az 'atlanti csatáról'. Az eseményekben részt vevő magyar hajók és legénységük azonban sajnálatos módon ezúttal is kimaradtak a beszámolókból (pedig annak idején - amint az a témát behatóan tanulmányozó tagtársunk, Horváth József kapitány úr kutatásaiból kiderült - a KELET, a CSIKÓS, a CSÁRDA, s még számos magyar hajó és még több magyar tengerész vett részt azokban).

 

A BBC History egy most induló periodika hazánkban, amellyel a szerkesztőség - missziós nyilatkozata szerint - "a világ egyik leginkább jegyzett történelmi magazinját bocsátja a magyar olvasók rendelkezésére", s vallja, hogy "az érdekes oltárán soha nem fog áldozni a szakmai megalapozottságból", egyúttal "hiánypótló, hiteles és meghökkentő" kiván lenni. Elnökünk ezért vette a bátorságot és levélben kérte a szerkesztőséget arra, hogy az általános érdeklődésre számot tartó történelmi leirás mellett a valóban hiánypótló hazai vonatkozásokat is bemutathassa.

Dr. Balogh Tamás 2003-ban ismerkedett meg Papp Gábor főszerkesztővel, amikor még a NATIONAL GEOGRAPHIC Magyarország indulása körül segédkezett, s elnökünk számos hajózástörténeti irását közölte. Most sem keltett csalódást: az 'olvasói levelek' rovatban (ahol általában 1-1 hasáb áll az olvasók rendelkezésére) egy teljes oldalpárt (8 hasábot) szentelt a KELET gőzös és Potzner Frigyes kapitány kivételes teljesitményének. A Németországgal szövetséges, de a háborúban akkor még semleges Magyarország egyik tengeri hajóját német tengeralattjáró süllyesztette el, a német tengerzárövezeten kivül, úgy, hogy a hajó egyedül és üresen haladt (hadiszállitásnak tehát még a gyanúja sem merülhetett fel), s annak ellenére, hogy a korábban elsüllyesztett hajók számos kimentett túlélője volt a fedélzetén. Miért és hogyan került sor erre az incidensre? Megtudhatják a BBC History 2011 októberi számából.

A KELET gőzös és a személyzet történetét (amely 4 nyitott csónakban és 2 mentőtutajban több, mint egy hétig hánykolódott a tengeren) Horváth József kutatásai alapján Dr. Balogh Tamás foglalta össze.

Szólj hozzá!