Hajósnép blog - a TIT HMHE blogja

Ez a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület blogja. Látogasd meg weblapunkat: Hajósnép.hu

Utolsó kommentek

Címkék

1% (3) Admiral Graf Spee (2) adóbevallás (3) adria konferencia (2) adria magyar királyi tengerhajózási rt (4) ákos györgy (5) amatőr hajóépítők közössége (3) antal gábor (3) augusztus 20 (2) a magyar hajógyártás 175 éve (8) balatoni hajózás (3) balaton csavargőzös (2) balogh (4) balogh tamás (66) balogh tamas (32) bánsági andor (12) bechler józsef (3) Belgenland (2) bicskei jános (15) big four (2) Boat Show (4) buda motoros (12) buda motoros munkacsoport (11) búvárrégészet (28) Caligula (2) carpathia (7) Celtic (2) cerberus (2) Címkék (2) Clive Palmer (2) csatahajók (2) csokonai hajómodellező szakkör (3) debrecen (5) Dénesi Ildikó (7) De Ruyter (3) Digitális Legendárium (2) Digitális Legendárium Munkacsoport (2) Donegal (2) dr. (2) dr lengyel árpád (13) dunaflottilla (2) Duna Express (2) duna tengerjáró (6) duna tv (2) egyesület (2) élethű hajómodellek (2) előadás (2) első világháború centenáriuma (18) ELTE BTK (2) Elveszett óceánjárók titkai (7) emléktábla (2) Encyclopedia of ocean liners (20) English (20) Erebus (4) és (2) eseménynaptár (3) északnyugati átjáró (5) Euróra Csoport (2) ex kassa (4) Farkas Judit (5) farkas vince (2) fiume (3) Folyamőrség (3) Franklin-expedíció (4) galaxis kalauz (2) Gályarabok (2) gomodell2012 (2) gőzgép (7) gőzhajó (14) gyászhír (5) györgy ákos (3) habsburg (2) hadihajózás (3) hadikikötő (2) haditengerészet (10) haditengerészetünk (3) haditengerészetünk emlékei (6) Hadtörténeti Intézet és Múzeum (2) Hadtörténeti Múzeum (2) hagyományőrző tagozat (33) hajodesign (3) hajógyártás (3) hajógyártó (3) hajómodell (7) hajómodellek (5) hajómodellezés (6) hajómodellező tagozat (60) hajósnép (21) hajózás (2) hajózástörténeti (2) hajózástörténeti kisfilmek (6) hajózástörténeti közlemények (7) hajózástörténeti tagozat (138) Hajózó rómaiak (6) hírlevél (5) hmhe (2) HMT JUSTICIA (5) hm him (3) hocza istván (10) honvédelmi minisztérium (2) horthy (3) Horthy Miklós (2) horváth józsef (8) huvos ferenc (3) Innováció az osztrák magyar haditengerészetben (3) iskolahajó (3) Izolde Johannsen (6) juhász jenő (2) Justicia (5) karácsony (11) képgaléria (4) kiállítás (85) klaszter (4) klub rádió (2) komárom (3) konczol peter (7) konferencia (20) Kossuth gőzhajó (6) Kossuth múzeumhajó (6) koszorúzás (3) közgyűlés (2) közlekedési múzeum (4) krámli mihály (6) kuk kriegsmarine (4) lajta (81) lajtamonitor hu (34) lajta monitor múzeumhajó (63) lajta ujjászületés (36) leitha (72) leitha emlékév (12) lengyel árpád (11) limes (6) löveg (2) Lusitania (8) magyar limes szövetség (3) makett (4) Malin Head (3) megemlékezés (3) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Folyamőr Ezred (2) MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (10) miksa (2) modell (4) monitor (60) munkacsoportok (15) múzéj (3) múzeum (2) múzeumok éjszakája (5) National Geographic (3) national geographic (5) National Geographic Magazin (5) nautica (7) naviga (11) naviga versenynaptár (3) navis lusoria (2) Nederland (2) Nemi hajók (2) neszmély (3) nordenfelt (3) Novara (2) óbudai egyetem (2) Oceanic (2) Óceánjárók (25) Óceánjárók enciklopédiája (20) Ocean liners (19) Otrantó (3) otrantói csata (6) otranto szimpozium (2) Pálvölgyi József (9) pannonia (4) Pék György (2) pelles márton (3) Peter Meersman (2) Péter Pál Lehel (2) pola (3) rene b andersen (2) ripa pannonica (4) RMS Lusitania (2) RMS Titanic (5) rms titanic magyar kutatócsoport (20) római hajózás (5) roncskutatás (31) Rosguill (2) sajtófigyelő (13) SALT Hungary (3) savoya park (2) Secret of the Lost Liners (7) sir john franklin (5) sms kaiser franz josef (3) sms szent istván (3) sms zenta (2) Statendam (13) Streiter torpedóromboló (2) STS MAGYAR (2) susányi oszkár (5) Széchenyi gőzhajó (2) szent istván csatahajó (7) szent istván csatahjó (2) szoke tisza (25) tengeralattjáró (2) tengerészeti stratégia (3) tengerészeti világnap (2) tengeri régészet (9) Terror (4) tímár ágnes (2) TIT (51) tit (68) titanic (25) TITANIC 2 (2) TITANIC II (2) tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület (199) tit hmhe (169) Történelmi Vitorláshajó Makettezők Országos Találkozója (8) tuska lajos (2) újpest (2) underwater cultural heritage (3) valentinyi gyula (4) veperdi andrás (5) verseny (2) videó (12) víz alatti kulturális örökség (31) wreck diving (5) zebegényi hajózási múzeum (12) Zenta cirkáló (2) zoltán gőzös közhasznú alapítvány (9) zsigmond gábor (6) zsonda márk (2) Címkefelhő

A hajózás története Káposztásmegyeren

2012.10.02. 08:46 Doki

004_1.jpg

Az érdeklődők 2012. október 3-7. között az Újpesti Kulturális Központ káposztásmegyeri Karinthy Frigyes Művelődési Házában (1048 Budapest, Lóverseny tér 6.) naponta 09:00-17:00 óra között tekinthetik meg egyesületünk "Az úszó fatörzstől az atomjégtörőig" c. egyetemes hajózástörténetei tárlatát. A kiállítás a 2009-ben, a Múzeumok Éjszakáján bemutatott egyetemes hajózástörténeti kiállítás néhány új tablóval és hajómodellel bővített, továbbfejlesztett változata. A kiállítást rendezte Dr. Balogh Tamás, a berendezésben közreműködött Bicskei János, Hocza István, Fazekas Károly és Valentinyi Gyula. Modelleket biztosítottak egyesületünk tagjai: Barcsy Károly, Bechler József, Hocza István, Juhász Jenő, Kecskeméti József, Röder Sándor, Susányi Oszkár, Tuska Lajos, a Zebegényi Hajózási Múzeum (Farkas Judith), Valentinyi Gyula, Varga János, valamint a MH 1, Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred Csapatmúzeuma. Jóvoltukból mintegy száz modell és hozzájuk tartozó - a típust, a kort (és ahol releváns, a magyar vonatkozásokat is) bemutató - Dr. Balogh Tamás készítette 26 nagyméretű, színes tabló mutatja be a hajózás egyetemes történetét. Jó szórakozást, tartalmas kiállítás-látogatást kívánunk minden kedves Érdeklődőnek! A kiállítás helyszíne tömegközlekedéssel elérhető az M3-as metró Újpest-Központ megállójától a 14-es villamossal (Káposztásmegyer felé az Óceánárok utcáig).

005_1.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: modell kiállítás makett tit hajózástörténeti modellező és hagyományőrző egyesület Káposztásmegyer

Bontják a SZŐKE TISZA gőzöst!

2012.10.01. 23:40 Doki

szegedpanorama_IMG_5868.jpg

Forrás: Illés Tibor, szegedpanorama.hu

Akadnak a világon olyan szerencsés hajók, amelyek elkerülik a szomorú hajósorsot és nem süllyednek el, nem bontják le, hanem szépen megőrzik őket. Akad példa arra is, hogy a bontás küszöbén álló hajó szépsége hatja meg az embereket (az 1875-ben épült angol TORRENS klipper bontását 1910-ben például kerek-perec megtagadták a genovai hajóbontó munkásai, akiket annyira elbűvölt a hajó - amelyet azért egy másik bontóbrigád végül csak lebontott).

Bár Magyarországon is sok történelmi hajót sikerült szépen megőrizni az utókornak (pl.: a neszmélyi Hajóskanzen hajóit, vagy a BALATON-t és a JÓKAI-t a Balatonon, a LAJTA monitort pedig a Dunán, stb.), a SZŐKE TISZA számára mégis eljött a vég: a felépítmény fa alkatrészeinek eltávolításával szeptember 26-án megkezdődött a hajó lebontása. A munkások már eltávolították az első osztályú dohányzó és az alatta lévő fedélzet oldalfalát. A kibontott ablakkeretek és a korhadt faszerkezet nagy részét már el is szállították. A fém hajótest bontása később kezdődik meg. A bontás várhatóan egy, legfeljebb két hónapot vesz igénybe. A hajó utolsó tulajdonosa igyekszik még az újabb áradás előtt pontot tenni a hajó történetének utolsó fejezetére...

Az alábbi linken Illés Tibor panorámafotós bontási felvételeit láthatják olvasóink a 'Szeged.ma' honlapján: http://szeged.ma/2012/10/folyik-a-szoke-tisza-hajo-bontasa-a-tapei-kikotoben-fotok.html

Az utolsó bejelentkezésünk (július 7.) óta eltelt idő történéseit az alábbiakban foglaljuk össze:

2012. július 6.: A kultúráért is felelős miniszter jelezte, hogy a SZŐKE TISZA kapcsán nem támogatja az állam szerepvállalását (a döntés csak augusztus 18-án került nyilvánosságra, amikor a Délmagyarország c. szegedi napilap megírta). Nincs információnk arról, hogy az állam milyen szempontokat, kimutatásokat, árajánlatokat, költségvetést, stb. mérlegelt és milyen alternatívákat vizsgált a döntésnél.

2012. augusztus 17.: A KÖH - a szakvélemény adására kirendelt Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakvéleménye és a Kulturális Javak Döntőbizottsága állásfoglalása alapján - a hajó egészének védelembe vételét elutasította, s csupán egyes műtárgyak részleges védelembe vételéről döntött (a fellebbezési határidő 15 nap volt, a döntésről szeptember 24-én szereztünk tudomást). Nincs információnk arról, hogy a szemrevételezésből levont következtetéseken túl milyen tényeket (mérési adatokat, költségvetést, stb.) vettek figyelembe a döntésnél és, hogy a helyszíni szemléken, valamint a döntés előkészítésében és meghozatalában részt vett-e olyan személy, aki a hajóépítésben, -gyártásban és -javításban kellő anyag-, technológia- és típusismerettel, illetve megfelelő referenciákkal és megelőző releváns gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik.

2012. szeptember 26.: Megkezdődött a Felszámolóbiztos által az új tulajdonos birtokába adott hajó bontása. Nincs információnk arról (bár a KÖH végzésének indoklása kitér erre, a tulajdonos jóvoltából pedig máris számtalan fotó készülhetett a bontás folyamatáról), hogy sor kerülhet-e a menthetetlen alkatrészek teljes körű dokumentálása, olyan részletességgel, ami biztosíthatja, hogy a megsemmisülő részek szükség esetén újraalkothatók legyenek (a hajó acélszerkezeti fő összeállítási terve már korábban megsemmisült).

A jövőre nézve nagy kérdés, hogy mi lesz a KÖH által védelembe vett tárgyak további sorsa (a végzés teljes terjedelmében olvasható az alábbi honlapon: http://szegedpanorama.blogspot.hu/2012/10/egy-hajo-halala-mi-marad-meg-a-szoke.html), s, hogy a hajó szellemét és eleganciáját sikerülhet-e a tervbe vett rekonstrukció - egy korhű új hajó építése és ahhoz a védett tárgyak felhasználása - révén feltámasztani. Ma ez még mind a bizonytalan jövő része, az eredeti SZŐKE TISZA viszont immár bizonyosan a múlté.

Szegeden a Széchenyi téri Deák Ferenc szobor talapzatán áll a 'Haza Bölcse' örökérvényű intelme: "Amit erő és hatalom elvesz, azt idő és kedvező szerencse visszahozhatja, de miről a nemzet, félve a szenvedésektől, önmaga lemondott, annak visszaszerzése mindig nehéz és kétséges". Lehet, hogy a SZŐKE TISZA sorsa már régen megpecsételődött és az elaggott gőzösnek tényleg nem lehetett más sorsa, csak a bontás (ez már soha nem fog kiderülni). Az viszont, hogy végleg és maradéktalanul lemondunk-e róla, a replika felépítésére készített tervek valóra váltására irányuló kezdeményezések eredményei ismeretében majd csak ezután derül ki...

Szólj hozzá!

Címkék: szoke tisza

süti beállítások módosítása